אפר 192013
 

רבים שואלים אותי על הוצאה כזו או אחרת ומתלבטים אם כדאי לבחור בה להוציא את הספר שלהם. ברוב המקרים אין לי תשובה מוחלטת, אני לא מכיר את כל ההוצאות. אבל אם תעקבו אחר עשרת כללי הזהב האלה אני בטוח שתעשו את ההחלטה הנכונה:

  1. שלחו לכל ההוצאות הרלוונטיות – אל תסתפקו בחלקן. העזרו ברשימה המומלצת של הוצאות ספרים
  2. המתינו לכל התשובות! כמה זמן זה ייקח? עוד שלושה חודשים? שווה את ההמתנה. אני חיפשתי שנתיים בית הוצאה לאור לספרי השני. תעשו הפסקה בכתיבה, אולי תכתבו בינתיים סיפור קצר או תתחילו את הספר הבא. ואולי תחזרו לטקסט אחרי חודש ותערכו אותו שוב – כל עכבה לטובה. בכל מקרה אחרי החתימה תיכנסו לעריכה אינטנסיבית, עדיף שתגיעו אליה עם כתב היד במצב הטוב ביותר האפשרי. אם לא חוזרים אליכם אפשר להתקשר להוצאה ולברר באיזה שלב בלקטורה נמצא הספר שלכם. תארו מה יקרה אם אחרי חתימה על חוזה בהוצאה קטנה חוזרת אליכם הוצאה גדולה ומבקשת להיפגש. אני מכיר לפחות סיפור אחד כזה.
  3. קיבלתם את כל התשובות? ערכו טבלה של יתרונות וחסרונות – תקציב להוצאה, התרשמות שלכם, הפצה, דעות של חברים, תמלוגים שלכם, וכד'.
  4. הוצאה גדולה רוצה אתכם? לכו איתה! נשמע טריוויאלי אבל לא פעם שמעתי על סופרים שהתלבטו בין הוצאה גדולה להוצאה שבחנויות הספרים אפילו לא שמעו עליה. קודם כל הוצאה גדולה תוציא את הספר שלכם בחינם (בדרך כלל), אמנם לאחרונה ישנם לא מעט הוצאות גדולות שדורשות תשלום, אבל זו התעשייה ואלה החיים – לכו עליהם; שם תקבלו את העריכה הטובה ביותר, את העיצוב הטוב ביותר ואת ההפצה הטובה ביותר, וכמובן את חותמת האיכות של הוצאה גדולה ורזומה להתגאות בו, יש מתלבטים?
  5. לכו לחנויות הספרים! רוב מנהלי החנויות מאוד נחמדים וישמחו לעזור לכם. שאלו אותם על ההוצאות ביניהן אתם מתלבטים ובקשו את עצתם. בידקו על המדפים: האם ספריה של ההוצאה נמצאים על המדפים? מה איכות ההדפסה? העיצוב? התוכן?
  6. נסו להשיג המלצות של בעלי מקצוע. אשת יח"צ המליצה לי באופן לא מסוייג על פרדס. גם מבקרת הספרות סיגל נאור פרלמן המליצה על אותה הוצאה. מוכר בחנות דווקא המליץ על הוצאה אחרת, אבל אני מעריך שזה מפני שמדובר בהוצאה שמוציאה יותר ספרים, לכן הוא רואה אותה יותר. לא הייתה התלבטות ארוכה – הלכתי על פרדס ובצדק.
  7. התייעצו עם סופרים שהוציאו באותה הוצאה – היום קל מתמיד להגיע ישירות אל הסופרים. אין תירוצים. בקשו עזרה בפורומים ובקבוצות פייסבוק מתאימות
  8. אל תקבלו תכתיבים מהוצאות למשל אולטימטום לחתימה על חוזה. הוצאה לאור היא תהליך רגיש ועליו להבשיל. הוצאה רצינית תתן לכם את הזמן ותשמח להוציא אתכם לאור גם אחרי זמן מה.
  9. משהו חשוד? אם אתם מריחים משהו מסריח יש לכך סיבה; ההוצאה לא מוכרת, לא נמצאת בחנויות הספרים, חזרו אליכם מהר מידי? מרעיפים עליכם תשבוחות למרות שלא נראה שקראו בכלל את כתב היד? דורשים תשובה מהירה? מציבים אולטימטום? מה הם אומרים על כתב היד שלכם? לא יכול להיות שהביקורת היחידה שלהם על הספר שלכם היא שהוא מצוין? אם משהו לא נראה לכם עברו הלאה. עדיף להמתין עוד קצת ולהוציא לאור בהוצאה שראויה לספר שלכם
  10. אם אחרי הכול אתם עדיין מתלבטים – כיתבו לי. אך אנא מכם רק אחרי שערכתם בדיקה מעמיקה בהתאם לנקודות שהועלו כאן. לא חסרים מקרים של סופרים שהתחרטו על הבחירה שלהם בגלל שלא ערכו מחקר מעמיק מספיק על הוצאה כזו או אחרת. האחריות היא בידכם וכעת יש לכם את הכלים לבחור נכון. בהצלחה!

  5 Responses to “איך לבחור הוצאה לאור עבור הספר שלכם?”

  1. כשאתם עומדים להוציא ספר, וההוצאות הגדולות שולחות לכם תשובות מנומסות כדוגמת "לסרובנו אין קשר לאיכות כתב היד, שנמצא מצוין"…אתם מבינים שכעת תאלצו לבחור בין המולי"ם שיגבו מכם כסף. מאחר וזהו מצב שכיח ביותר, בדקו מהי התמורה שתקבלו עבור כספכם, מהי מידת ההשקעה שישקיעו בכם בעריכה הספרותית (כן… יש הוצאות שגובות מהסופר כסף ולא נותנות שירות בסיסי וחשוב זה), וכמה ישקיעו ביחסי הציבור עבור הספר? קחו בחשבון שאולי לא תהפכו בלילה אחד להיות "עמוס עוז", אבל הרווח הנפשי מהוצאת הספר עצמו יהיה גדול!

  2. שלום אופיר, האם תוכל להעלות פוסט בקשר לעלויות?
    כמה עולה עריכה? כמה עולה שיוק וכו'?

    • הי דן,
      מגוון המחירים של עריכה ושיווק הם כל כך גדולים כך שלא ניתן לציין מחירים.
      עריכה רצינית של ספר יכולה לעלות כמה אלפי שקלים. (ושוב, אני תמיד ממליץ לעשות בעצמכם את העריכה – זה הכרחי וחלק בלתי נפרד מתהליך השיפור בכתיבה, אין קיצורי דרך)
      שיווק יכול לעלות מ 0 שקלים ועד מאות אלפי שקלים (אם מדובר למשל בקמפיין רדיו) הכל בהתאם ליכולתך ורצונך.
      אבל לפני הכל חשוב להביא את כלת היד למצב אופטימלי

  3. מה בקשר להוצאת ספרים צמרת?

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>