איך להוציא לאור בחו”ל? – פרק 1: הדרך הקלאסית

מאז שיצא לאור הרומן השני שלי אני חולם להוציא לאור בחו”ל.
המשימה הזו מורכבת לא פחות מלהוציא לאור ספר בישראל, ובעצם יותר. הספרות הישראלית אמנם מוכרת ומוערכת בחו”ל וקהל הקוראים עצום, אבל גם מעבר לים מוציאים המון ספרי מקור וגם שם מעדיפים ספרות מקור על ספרות מתורגמת.
לכן, דרך המלך להוציא לאור בחו”ל בדרך הקלאסית היא, כמובן, להצליח בארץ –  לזכות בפרס חשוב או, טוב מכך, שהספר שלכם יהיה רב מכר בישראל. והנה חזרנו ללופ. 

בחו”ל עסק המולות עובד קצת אחרת: סופר בדרך כלל לא שולח להוצאות (יש יוצאות מן הכלל) אלא למקביליהן בחו”ל: סוכנים ספרותיים. אם סוכן ספרותי בוחר בספר שלכם, הסיכויים לצאת לאור בחו”ל עולים משמעותית. הסוכנים הספרותיים מחוברים למי שצריך ויש סיכוי טוב שגם ימצאו מו”ל שיוציא לאור את הספר שלכם.
אם הוצאתם לאור ספר בישראל וקיבלתם תהודה חיובית יש כמה דברים שמוטב לעשות לפני שרצים לתרגם את הספר.

להוציא לאור בחו"ל

להוציא לאור בחו”ל – סדר פעולות

  1. להוציא לאור בישראל את הספר הטוב ביותר שאתם יכולים.
  2. לשלוח אותו לכל הפרסים והקרנות, לנסות להגיע למכירות כמה שיותר גבוהות. במידה והנס קורה ואתם זוכים בפרס ספיר, הספר שלכם יתורגם לשתי שפות זרות. אם הוא זוכה בפרסים אחרים זו שורה חשובה מאוד ברזומה.
  3. לפנות לסוכנות דבורה האריס – דבורה האריס ותיקה מאוד בארץ. את הספרים שהיא בוחרת לתרגם היא דוחפת בחו”ל במטרה למצוא שם סוכן ולהוציא את הספר לאור. כמובן שגם כאן חשוב שהספר שלכם יצליח קודם בארץ ושיקבל ביקורות טובות. זו סוכנות נהדרת עם אנשים טובים ונחמדים מאוד. קחו בחשבון שהיא בעיקר מייצגת סופרים מוכרים ומצלחים.
  4. לפנות למכון לתרגום ספרות עברית. כאן המשימה עוד יותר קשה. המכון בוחר מספר ספרים מצומצם לתרגום מדי שנה. המכון כבר עובד עם מספר רב של סופרים מוכרים. בכל מקרה שווה לנסות.
  5. במידה וקיבלתם סרובים משתיהן (קורה לטובים ביותר) אתם יכולים לנסות לפנות לסוכנויות בחו”ל בעצמכם. במקרה הזה ככל הנראה תאלצו לתרגם בעצמכם את כל הספר. משימה ארוכה ולא זולה כלל, אך יכולה גם להיות מענגת. מתרגמים טובים תוכלו למצוא כאן. אחרי התרגום תוכלו לצאת למסע ארוך של חיפוש סוכנויות רלוונטיות בחו”ל (מדריכים ברשת על אופן ההגשה ולאן להגיש יש בלי סוף), לזרוע זרעים שאולי אחד מהם ינבוט. זו הדרך שאני נוקט בה כעת, בקידום סיפורים קצרים שלי (ראו פרק 3) והרומן הטוב מכל העולמות.

בפרק הבא אציע דרך אחרת לצאת לאור בחו”ל באמצעות סוכנות ישראלית שמתמחה בקידום ספרים באמזון.

אופיר.

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות