לשבור את המגירה – פוסט ראשון: על הדרך מהמגירה למערה

 

היום הדפסתי את הספר השני שלי ושלחתי אותו להוצאות ספרים, לתשע עשרה הוצאות אם לדייק. כשיצאתי מסניף הדואר הקטן בתום מסע ארוך של כתיבה ובתחילת מסע ארוך של המתנה, החלטתי לפתוח בלוג שאולי יעזור לכותבים לשבור את המגירה ולהוציא את המילים שלהם לאור. בין השאר, אתעד בבלוג את מסע החתחתים שמחכה לי בדרך אל האור. בתוכנית: מטר של תשובות שליליות (החל מעוד חודשיים). שלוש תשובות חיוביות (בתקוה שהן יתקבלו מההוצאות הנכונות), משא ומתן (יהיה?), עריכה (עוד שלושה חודשים), עיצוב (עשי טובה, הוצאה יקרה, אל תטילי עלי את העבודה גם הפעם), ניסוח השער האחורי (שלושה ימים קשים במיוחד), ערב ההשקה (אולם או גן אירועים? סתם סתם…) ואז שלושת החודשים (או פחות) בהם יקבל הספר שלי צ'אנס בשולחנות המרכזיים של חנויות הספרים לפני שייקבר, בודד וצפוף, לצד גוויות אחרות בארון המתים של ספרי הפרוזה תחת הכותרת רבת הרושם: "ספרות מקור". משם אין דרך חזרה לשולחנות נבחרים ובטח שלא למבצעים.

כסף הוא לא העניין כאן, לשמחתי אני מתפרנס בכבוד מעבודה שאני אוהב, וממילא מעטים מאוד הם הסופרים שמתפרנסים אך ורק מכתיבת פרוזה. העניין הוא שאני, כמו כל סופר, שואף לפרוץ, להישמע, להגיע ולגעת בכמה שיותר קוראים, מבקרים, ושופטי פרס ספיר, אחרת המגירה הייתה נשארת נעולה.

אם הייתה ניתנת בידי הבחירה הטהורה, נטולת שיקולי הרייטינג, או בעברית: נטולת האגו, הייתי מדלג על מלאכת השיווק ועובר לכתיבת ספרי השלישי. אבל זו פריבילגיה של סופרים מוכרים, ששמם עושה בשבילם את עבודה ההפצה, או של כותבי מגירות, שאינם זקוקים להפצה. אבל אני, כמו כל יוצר, מוזיקאי, זמר, צייר, פסל, בלוגר, טובקיסט, פייסבוקיסט, גמאני רוצה שיקראו ויהרהרו, ויזדהו, ויעריכו, ויעירו, ובעיקר שזרע קטן ישתל, ואולי ינבוט יום אחד לפרח, לא משנה איזה.

מישהו אמר פעם (מישהו זוכר מי?): "שני דברים אנחנו משאירים אחרינו במותנו: את הצאצאים שלנו ואת היצירות שלנו." אימרה יפה ונכונה. במידה מסויימת אני רואה את הכתיבה כמאבק אבולוציוני; כפי שזכר נלחם להפיץ את זרעו, כך הסופר לוחם להפיץ את משנתו, את המניפסט הספרותי, האומנותי, את הפריזמה דרכה הוא בוחר להסתכל על העולם, את התנועה היחודית שהוא מעניק לאותה פריזמה, דרכה מתבוננים הקוראים.

כמו הקוף הראשון, גם אנחנו, כיוצרים, מחפשים דרך להפיץ את הזרע. ההבדל ביניינו הוא שאנחנו איננו יכולים להתנפל על איזו הוצאת ספרים, לכפות את עצמנו עליה, ולהפיץ את זרעינו דרכה; עלינו נגזר לחזר אחריה, להציג את נוצותינו, להפגין את שרירינו, כדי שלבסוף תתרצה ותאמר: אתה קוף נחמד, יש בך פוטנציאל, בוא איתי למערה."

ואז מתחיל סיפור חדש.

  124 Responses to “לשבור את המגירה – פוסט ראשון: על הדרך מהמגירה למערה”

  1. בלוג מעניין, רהוט ומקצועי. מעיר עיניים ונכון לא רק להוצאת ספר אלא לכל אמן הרוצה להגיע לתודעה.
    ישר כח!

    • מה ידוע לך על הוצאת עקד?

      • הוצאתי 3 ספרים בעקד! ילד תרנגול- ענן ללא שמים-שתים שהם אחד. הספר הראשון תורגם לצרפתית ולגרמנית. הי ביריד הספרים בפריזוגם בננסי. הספר השני ענן ללא שמיים תרגם לצרפית. בלבד. היה ביריד הספרים בפריז ובנסי.
        הספר האחרון יצאה עברית בלבד ב-2007
        אני זקן,נכה, כותב אתהספר הרביעי?
        היתי רוצה להוציא את 3החוברות., מיים מאז
        פרוה שירית
        בשתי שפות
        סבלני, אשמח לכל תגובה? מישה רוט

    • בלוג מדהים.
      אני כל כך מיואש, חודשים רבים אני בקשר עם הוצאות לאור והתאכזבתי. קיבלתי מחמאות על הספר שכתבתי והמלצה להפצה מסחרית. רוצים ללכוד אותך בחוזה חד צדדי ומפחיד. כל מה שמעניין אותם זה כסף והרבה. לא יודע מה לעשות אני כל כך מוטרד מזה שאת הסיפור החדש שהתחלתי לכתוב עצרתי כי החשק נמס לו. אם יש לכם הצעות למי לפנות אשמח מאוד..

      • תודה לכולכם על התגובות "המהירות" "והכנות" שאולי נכתבו לחלל האוויר. המשיכו ליהנות מבלוג זה כנראה הוא לא בשבילי וממכם לא תצא הישועה.

      • כמה אני מבינה ללבך…. ממש באותו מקום אך איני מעיזה להתיאש כבר אינני צעירה…..אז התעודד ועשה את מה שצריך והמשך לכתוב כי זה גם מה שאני אומרת לעצמי. עדיין מנסה ל"שפץ" את הספר הראשון ומתחילה לכתוב בבלוג שפתחתי " גם אורז שרוף טעים" לפי שם הספר שאני כותבת ומתקנת בפעם המי יודע …גם הבלוג ממש בחיתולים אך ישנו בחור מדהים בשם חדי שעוזר לי ומסרב לקבל תמורה… בהחלט ברת מזל.

    • מבקשת לשאול מה ידוע לך על הוצאת הספרים קונטנטו דה סמריק?לטוב ולרע

  2. בהצלחה! דרך ארוכה ומתישה לפניך. כמה תהיות והערות: 1. הדפסת 19 עותקים?! בחשבון פשוט מדובר על למעלה מאלף שקל הדפסות וכריכות, הגיוני? 2. שלוש הוצאות יקבלו אותו? אני מקווה בשבילך, הרי גם אתה יודע שאם זו תהייה הוצאה אחת בלבד תקפוץ לתקרה! ואני לא מתכוון להוצאה פרטית שמתקשרת לקבוע פגישה בלי לקרוא בכלל את כתב היד. 3. נשמע שאתה מנוסה בתהליך, שבע אכזבות, מוצא תקווה בהוצאות פרטיות, בסיפורי אגדות על סופרים שפרסמו בגוונים ובכול זאת הצליחו. אשרי המאמין. מה אומר, מקווה בשבילך, מחזיק לך אצבעות! לדעתי רבע מהספרים שנדחים בהוצאות ראויים לצאת לאור, וכמחצית מהספרים שמתפרסמים צריכים היו להישאר במגירה. אגב, הדבר הטוב ביותר שיקרה לך עד שתקבל את מכתב הדחייה האחרון (בתקווה שלא כך יהיה), הוא רומן מדהים שתרקום עם תיבת הדואר שלך, תחזר אחריה יומם וליל, נפשך תצא אליה בשעות העבודה, ורגלך ירוצו אליה בלב פועם כשתשוב הביתה בערב, יתכן שתשכפל מפתח נוסף, שהיא תהיה רק שלך התיבה, שאיש לא יחשוף את האהבה הנכזבת, את מכתב הדחייה התורן, וחרף האהבה הגדולה תוביל אותך התיבה לבגידה, תפנה אותך עם מכתב רשום ביד לדואר המרכזי, לזמן לך אישה יפה יותר, מעטפה גדולה, מרופדת, ובו כתב היד שלך ומכתב נימוסין נוגע ללב, יתכן שתשקע בדיכאון, ואפילו שתמצא אותה ריקה, את התיבה, תפרש זאת כמשחק אהבה מקדים, איחור של הלקטור נפעם שלא מניח את כתב היד מידו ומעכב את החתונה הממשמשת ובאה. וכשתפרד ממך התיבה במכתב מנומק אחרון מהוצאת הספרים האחרונה, זו שחשבת שהיא כל כך מתלבטת בינך לבין כתב היד של הפרופסור לספרות מהאוניברסיטה העיברית, שעה שלמעשה אבד כתב היד בין הררי כתבי היד ונמצא רק יומיים קודם והוחזר מבלי להיקרא, בדיוק אז, רגע אחרי הכול, תנטוש את התיבה מיוזמתך, פגוע, נטוש, והיא תישאר שם בשבילך, תתפח ולא מהיריון מתקדם, אלא מעלונים ופליירים ומקומונים שישכבו שם חודשים ללא דורש. זה יהיה התהליך המשמעותי בחייך, הרומן עם תיבת הדואר. נ.ב – עברתי את זה!

    • הי רן,
      לגבי שאלותיך:
      1. כשבאים להדפסה מרוכזת, בית הדפוס יכול לתת הנחה משמעותית לכמות גדולה, לי עלה 10 אג' לעמוד (טוב ללכת לבתי דפוס שמיועדים לסטודנטים, שם מלכתחילה המחירים נמוכים יותר)
      2. אני בהחלט מאמין שהוא יתקבל אצל שלוש הוצאות (ואולי יותר) הביטחון שלי מגיע מעצם העובדה שהוצאתי כבר ספר אחד לאור והספר הנוכחי הוא בוגר ובשל יותר. לא היה לי ספק שגוונים יחזרו אלי עם תשובה חיובית (ואכן חזרו) כי את הספר הראשון שלי הוצאתי אצלם.
      3. לא שלחתי להוצאות פרטיות, כפי שקראת להן, או הוצאות קטנות (ראה פירוט בעמוד "הוצאות ספרים" ) אבל אני בהחלט לא מבטל את האפשרות של סופר צעיר לפנות אליהן, אם הן עונות לצרכים שלו, אם כי מוטב כמובן להוציא לאור אצל ההוצאות הגדולות יותר

      אכן יש לי רומן עם תיבת הדואר, אם כי מינורי יותר, אני דווקא חושב שהוצאות הספרים עושות עבודה מקצועית ומכבדות את הכותבים ששולחים אליהן כתבי יד. העובדה שהן לא מנמקות תשובה שלילית לא אומרת שהן לא נותנות לכתב היד התייחסות ראויה.

      ואכן, לטעמי יותר ממחצית הספרים שיוצאים לאור היו צריכים להישאר במגירה, העניין הוא שרבים מהם הפכו כבר לרבי מכר…

      • הנחישות והאמונה העצמית שלך, תוביל אותך, אין לי ספק בכך, להוצאת ספרך השני. בהצלחה, מחזיק אצבעות. אעקוב אחר התהליך שאתה עובר (הרעיון לשתף את כולם בתהליך הוא יפה מאוד!)
        בהצלחה.

      • מה זה URI ? יש מישהו שמוכן להסביר בקצב הכתבה ?

    • היי רן,
      נדמה שהיום אין צורך להדפיס העתקים למשלוח להוצאות השונים. ניתן לשלוח את כתב היד במייל, לבד מהוצאות מפונקות המבקשות את כתב היד ממש מודפס כדי שיוכלו למששו בידיהם.

  3. שלום אופיר,

    הגעתי הנה במקרה ונהנתי מקריאת הפוסטים בבלוג שלך.
    ראשית, אני מאחלת לך הצלחה רבה, שתקבל תשובות חיוביות רבות מהוצאות שונות ושאחת מהן (הטובה ביותר, כמובן ) תוציא לאור את ספרך השני.
    אמש הפנו אותי לכתבה הזו http://net.nana10.co.il/Article/?ArticleID=793047 שמסבירה על טכנולוגיות ואפשרויות נוספות להוצאה לאור של ספרים כמו למשל כספר אלקטרוני.
    לכאורה, מדובר בהפקה זולה יותר ונגישה יותר. לא ניסיתי.
    עדיין קשה לי להתמודד עם ההבנה שיהיו ספרים שלא ניתן יהיה להריח או למשש את הכריכה והדפים אבל זהו טבעו של עולם. הבנתי שבארה"ב זה ממש להיט.

    דליה

    • הי דליה,
      שמח שאת קוראת ונהנית.
      אין לי ספק שספרים אלקטרוניים בפורמט זה או אחר, יהוו את העתיד של תעשיית הספרים, אם כי אני עדיין חושב שמוקדם להספיד את הספר במתוכנתו הנוכחית.
      לדעתי נכון להיום, אם ברצונך להגיע למספר רב של קוראים, אין תחליף לשיתוף פעולה עם הוצאות ספרים מנוסות ומקצועיות שבצד אנשי מקצוע כמו עורכים, מגיהים ומעצבים, ביכולתן להפיץ את הספר באופן היעיל ביותר. שיווק עצמי של ספר אלקטרוני, הוא עדיין משימה קשה מאוד, והמכירות צפויות להיות בהתאם…
      לאחרונה, הוצאות הספרים הגדולות מתחילות להפיץ את ספריהן גם דרך קורא אלקטרוני – עברית (e-vrit.co.il), אבל שוב, גם כאן על הכותב הדרך להגיע לקהל הקוראים שלו בדרך המסורתית.
      את מוזמנת להרשם לקבלת עדכונים (בצד ימין למטה), אגב, באיזה שלב את נמצאת בכתיבת הספר שלך? האם הוא ספר פרוזה? עיון? בכל מקרה אשמח לעזור.
      אופיר

      • אני מניחה שגם בהוצאת ספר אלקטרוני יש אפשרות לבצע הגהה, עריכה ועיצוב. כמובן שנחסכים הנושאים הקשורים בהדפסה. נראה לי שאתה צודק לגבי עניין השיווק אבל לא בדקתי את זה. בכל אופן, זו נראית כמו אופציה שלא כדאי לפסול, בעיקר כשנראה שזה הכיוון. אם לא היום אז מחר.
        אני כותבת פרוזה אבל נמצאת בשלבים מאד ראשוניים. כרגע זה כיף גדול ואין לי חשק לעסוק בשלב הבא. כשהוא יגיע אשמח להתייעץ עם בעל נסיון. תודה.

      • היי אופיר,
        קיבלתי הצעה ממנדלי לספר אלקטרוני וגם מודפס. הם עושים גם את כל שאר העבודה כמו עריכה והגהה ועיצוב. האם אתה מכיר אותם ? מה דעתך?
        תודה
        אניה

  4. הי אופיר
    סיימתי לכתוב טיוטא לספר סיפורים קצרים ,האם להעביר לעורכת ספרותית? לפני שאני מעבירה להוצאות ?
    כפי שתארת תהליך הוצאה לאור של ספר הוא תהליך ארוך ומיגע .
    בעבר שלחתי סיפור קצר לבני נוער למספר הוצאות רק אחת ענתה בשלילה
    במשך 4 שנים זנחתי את הכתיבה, חשוב לי לקבל פידבק מקצועי לכתיבה שלי {לא אתרים של כתיבה } והכי חשוב לי שיקרה משהו עם הסיפורים שלי .
    את התשואות לסיפורים קיבלתי מחברים ומשפחה .כאשר נתתי את אחד העותקים לספרנית היא לא חזרה אלי בתשובה מכך הסקתי או שהסיפורים גרועים , או שלא נעים לה לתת תשובה שלילית.
    כרגע אני מעונינת בקאוצ'ינג של הוצאת ספר- ליווי התהליך מתחילה על סופו .
    האם אתה מעונין?
    רקפת

  5. שלום אופיר,

    לפני כמה שבועות קיבלתי תשובה חיובית מהוצאת ספרים גדולה ששלחתי אליה כתב יד.
    מעולם לא פרסמתי רומן לפני כן.
    האם יש לך עצות על מה כדאי לעמוד, מה לבדוק ומה ניתן להשיג במו"מ?

    • הי יניב,
      קודם כל מזל טוב! זה לא דבר של מה בכך להוציא לאור ספר ראשון בהוצאה גדולה.
      ככלל, הכוח נמצא בידיים של ההוצאה. הם יכולים לטעון שהם נותנים חוזה סטנדרטי ולא ניתן לבצע בו שינויים. בכל זאת, ישנם כמה דברים שכדאי וניתן להתעקש\להתמקח עליהם:
      1. הכי חשוב: המילה האחרונה במקרה של מחלוקת בינך לבין העורך על תוכן הספר היא שלך.
      2. הייתי מוסיף גם בנושא עיצוב הכריכה, אם כי יש לזכור שההוצאה מנוסה ומקצועית גם בנושא זה
      3. כדאי, כמובן, לנסות להעלות את אחוז התמלוגים המגיעים לך ממכירות הספר
      4. לחילופין, אפשר להתמקח על כמות העותקים שתקבל לרשותך בחינם
      5. התעקש על כך שהרישון שאתה נותן למו"ל יחזור לידך במקרה שעותקי הספר יאזלו מהשוק והמו"ל לא ידפיס הדפסה נוספת.
      6. התעקש שבחוזה יצויין מתי ובאילו תנאים הרישיון חוזר לרשותך
      7. הקפד על כך שאם הספר יצליח, גם כהתמלוגים שלך ישופרו (במקרה של כישלון כמובן שהמו"ל יהיה הנפגע העיקרי, אבל דאג להרוויח יפה במקרה של מכירות גבוהות)
      8. זכויות היוצרים של הספר צריכות להיות שלך
      9. תן רישיון להוצאה לאור להוציא את הספר בעברית בלבד. הרישיון בשפות אחרות צריך להישאר שלך. מוטב שתשמור לעצמך גם את הזכויות למהדורות אלקטרוניות למיניהן, הפקות קולנוע וכל מדיה אחרת.
      10. התעקש שבחוזה יצויין מועד אחרון להוצאה לאור

      עד כאן, אלו הנקודות העיקריות.
      תוכל להעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בזכויות יוצרים.
      ישנו גם ספר של צביקה רייך בשם להוציא לאור שיכול לעזור לך
      בהצלחה!

      • העצות באמת באמת טובות.
        הבעיה איך ניתן להפציץ ספר שהודפס ולפרסמו ללא המוציאים לאור? הרי החנויות קשורות למוציאים לאור ?

        • הי מירי,
          יש כיום הרבה גורמים שיעשו את זה בשבילך,
          מהוצאות לאור קטנות ועד בתי דפוס המיועדים לכך. בנוסף יש אתרי אינטרנט בהם ניתן לפרסם את הספר שלך.
          כדי להגיע לחנויות ולזכות בתפוצה כלשהי אין ברירה – חייבים לפנות להוצאות לאור מהרשימה הזאת של הוצאות ספרים

          • יש גם מפיצים עצמאיים לחנויות הספרים שאינם קשורים להוצאות לאור.

  6. החכמת אותי.
    תודה על ההשקעה!

  7. בערך כמוך. שלחתי למלא הוצאות. בינתיים קיבלתי חמש שליליות ואחת חיובית, מהוצאת גוונים. שאלה – מה עלי לחשוב על הספר שלי אם ההוצאה היחידה שעונה לי חיובי, מבקשת את השתתפותי בהוצאת הספר? האם תשובה חיובית מגוונים היא בעלת ערך, לדעתך?
    בועז

    • הי בועז,
      לא הייתי מזלזל בהוצאת גוונים. לטעמי, בין ההוצאות הבינוניות, גוונים היא הטובה ביותר.
      את החודש הראשון על המדפים בילה הספר שלי (שיצא בגוונים) בקדמת כמה וכמה חנויות ספרים גדולות, ובסופו של דבר מכרתי מעל מאה ספרים בחנויות. שאר השיווק מוטל עליך (בשבוע הספר, בהשקות, בירידים, בעט לשינוי וכד').
      כמה סופרים מוכרים וטובים פרצו אחרי שהוציאו את הספר הראשון שלהם בגוונים: אסף גיברון, אשר קרביץ (שאחר כך כתב את רב המכר "הכלב היהודי"), ועד כמה שידוע לי גם חוכמת הבייגלה יצא בגוונים לפני שמודן חטפו אותו, כך שזו בהחלט אופציה טובה לספר ראשון.
      לגבי הנושא של התשלום. זה באמת מבאס אבל זו המציאות היום (אתה מוזמן להציץ בפוסט נקודת המבט של הוצאות הספרים). גוונים לא דורשת ממך לממן את כל עלות הספר, היא בכל זאת לוקחת על עצמה סיכון, לכן אי אפשר לזלזל במערכת הסינון שלה. אין לי ספק שהם דוחים הרבה מאוד כתבי יד. בניגוד אליה, הוצאות קטנות יותר באמת מקבלות כמעט כל כתב יד שנשלח אליהן, ומצד שני כמעט ולא מופיעות בחנויות הספרים הגדולות.
      בקיצור, אם אתה לא ממתין לתשובה נוספת מאף הוצאה נוספת – לך על זה!
      בהצלחה!

  8. תודה רבה
    בועז

  9. אופיר,
    קראתי את הבלוג
    יפה ומענין
    מאחלת הצלחה, מחזיקה אצבעות!!!
    \אירית

  10. אלפי תודות לך אופיר.
    לאחר שמנחה הסדנא {סופר שלא הצליח להתפרנס מכתיבה} ציין בפני שאם הוא לא יערוך את הספר שלי, אני עלולה ל'השרף' בהוצאות הספרים, הייתי נואשת. כי
    הסכום שהוא ביקש לעריכה, היה מוגזם בעיני . אינני זוכרת כיצד עליתי לאתר שלך, אך הוא פשוט מדהים, ממצא, ברור, נוגע בכל הנקודות המטרידות והלא ברורות בתהליך ובעיקר אוביקטיבי לחלוטין.
    תבורך, אני עומדת לפעול צעד צעד לפי ההנחיות שלך. עכשיו אני בשלב הקריאה הנוספת.
    תודה, תודה.
    מימי

    • הי מימי,
      תודה לך, התגובות האלה מאוד משמחות אותי.

      אגב, אני לא פוסל עבודה עם עורך ספרותי לפני שליחה להוצאות ספרים.
      יכול להיות שגם אני אלך על האופציה הזו.
      הנקודה היא שעורך יכול לעשות לספר שלך fine tuning אבל הוא לעולם לא יחשוב על הרעיונות המצויינים שאת עוד תעלי עליהם בקריאה ועריכה נוספת. זה הספר שלך, מי מכיר אותו יותר טוב ממך? זה אולי ייקח זמן אבל רק את תוכלי להפוך אותו לספר בשל וטוב הרבה יותר.
      בהצלחה!

  11. כמוני כמוך! מחכה לגאולה:-)

  12. הי אופיר,
    אני עומדת להתחיל לכתוב ספר ויש לי שאלה דווקא לגבי האופן בו מומלץ לערוך את הקובץ מלכתחילה.
    האם לכתוב את כתב היד מראש על עמודי A5 (כגודל ספר מודפס) או על A4?
    האם להקפיד על פסקאות המובנות כמו בספרים מודפסים? (ללא רווחים בין פסקה לפקסה כמו לדוג' כאן בבלוג אלא רק עם מילה המתחילה קצת יותר פנימה?) או דווקא להדפיס בסגנון מאמר/פוסט עם פסקאות מופרדות?
    עם יש עוד טיפים אשמח לשמוע.
    תודה!!!
    שרון

    • הי שרון,
      אין דרך בה ראוי או מוטב לכתוב את הטיוטא הראשונה שלך.
      כיתבי איך שנוח לך.
      החזיקי פנקס במהלך היום כדי לכתוב רעיונות שעולים לך גם אם לך גישה למחשב או לדפים מסודרים.
      סידור הפסקאות הוא עניין שולי ורחוק ממך כרגע.
      מה שחשוב הוא הדרך שאת עומדת כרגע בתחילתה.
      נסי ליהנות מעצם הכתיבה ושלבי אותה עם משמעת יומיומית רצופה.
      בהצלחה רבה!

  13. הגעתי הנה בטעות טובה. כל כך שמחה למצוא אותך, רהוט, ונעים, וענייני, ומשמח אפילו. אני נשארת.

    הדרה

  14. שלום אופיר,
    אני נמצא בתהליך של כתיבת ספר (שני) והגעתי די במקרה לבלוג שלך. מצאתי בו הנחיות ודברי טעם רבים שנותנים כלים מועילים ואני מודה לך על כך ועל הרצון שלך לסייע.
    מה שנשאר לי זה לסיים את עבודת הכתיבה, לנסות להוציא את הספר באמצעות הוצאה גדולה כי כך אני מעדיף (או בגדול או בכלל לא). אני מניח שיהיו לי עוד שאלות והתלבטויות בדרך, ואקווה שאוכל להיעזר בך.
    תודה
    שלומי

  15. היי אופיר,
    קודם כל, תודה רבה על האתר הזה ועל כך שאתה חולק את הידע שלך ומקל בכך על רבים אחרים.
    אני בסיום כתיבת ספר ומתכוונת לשלוח את הטיוטא בקרוב להוצאות ספרים. לפני כמה שבועות ראיתי פוסט ובו רשימת הוצאות ספרים לפי גודלם אליהם אפשר לשלוח וכן הסבר קצר שלך על כל הוצאה. משום מה, אני לא מוצאת את זה עכשיו ואני ממש הייתי שמחה להשתמש בזה. האם תוכל לעזור לי למצוא זאת או לשלוח לי?
    תודה, סיגל

    • הי סיגל,
      תודה על ההערה. באמת הייתה תקלה והיא תוקנה.
      הלינק מצד ימין תוקן והנה הלינק

      בהצלחה עם כתב היד שלך!
      אופיר

  16. היי אופיר

    קראתי את הבלוג שלך, עדין לא את כולו, הבלוג מענין ואין ספק שזהו בלוג חשוב וטוב שנכתב.
    אם יורשה לי, אז יש לי כמה הערות לגבי הבלוג ובאמת מתוך כוונה טובה ובלי רצון לפגוע. אתה כמובן רשאי לפרסם את הערותי או פשוט להתעלם מהן.
    קודם כל כמה אמיתות ולאחר מכך המסקנות הנובעות מהן.
    1. הוצאות הספרים זקוקות לסופרים שיוציאו ספרים דרכן יותר מאשר סופרים זקוקים להוצאות הספרים.
    2. סופרים יכולים להוציא לבדם את ספרם בעוד שהוצאת הספרים בלי סופרים שיוציאו דרכן נידונו לסגירה.
    3. הוצאת הספרים זה עסק כמו כל עסק והפרוש של זה הוא שמטרתן זה להרויח כמה שיותר.
    4. עסק מרויח מלקוחות של העסק ע"י זה שהוא מוכר ללקוח את מוצריו או את שרותיו.
    5. הלקוח של הוצאות הספרים זה לא קוני הספרים (במעל 90% מהמקרים) אלא הסופרים המוציאים דרכם.
    6. מאחר והלקוחות האמיתיים של הוצאות הספרים הם הסופרים המוציאים דרכם אז על הוצאות הספרים להרויח מהם רווח מספיק להוצאות של העסק כולל משכורות לעובדים.
    7. אם כפי שאתה אומר אז להוציא ספר עולה כ20 אלף שקל אז, בלי לדעת את החישוב האמיתי, המקסימום שעולה להוצאה להוציא את אותו ספר הוא 15 אלף שקל.
    8. יתכן ולכותב ספר יעלה להוציא לבד את ה20 אלף שקל ואם הוא יודע להתמקח יעלה פחות, אבל ללא ספק שלהוצאת ספרים שמוציאה בכמויות גדולות עולה הרבה פחות מאשר ללקוח בודד שמוציא ספר אחד ויתכן שלעולם לא יוציא שוב.
    9. הדבר החשוב ביותר לכותב ספר זה ההפצה ולא הוצאת הספר. כל כותב ספר יעדיף עריכה בינונית ושהספר יהיה בסטסלר מאשר עריכה מעולה ואף אחד לא יקנה אותו.
    10. פראיירים לא מתים הם רק מתחלפים.
    המסקנה המתבקשת מכל זה היא: אתה כותב בבלוג על חשיבות ההוצאה לאור לכותב הספר וזה בדיוק הפוך למרות שהוצאות הספרים כמובן מנסות להציג את התמונה הזאת שמשרתת אותם היטב.
    נתעלם מההוצאות לאור הגדולות שמוציאות את הספרים על חשבונן כי זה לא נושא הבלוג ואיתם הסיפור שונה במעט אם כי לא בהרבה. אני מתרכז כעת בהוצאות הספרים שמבקשות מימון מלא או חלקי מהסופר להוצאת הספר.
    כותב ספר צריך להיות פראייר להוציא על חשבונו ספר בהוצאת ספרים מהסיבות האלו:
    הסופר מממן את מלוא עלות הוצאת הספר פלוס רווח נאה להוצאה. מבחינת ההוצאה היא כבר הרויחה יפה על הסופר וכעת כל מה שימכר זה רווח בלתי צפוי נוסף להוצאת הספרים. אחרי שההוצאה כבר הרויחה על מוציא הספר ההפצה של הספר כמעט ולא מענינת אותם ואתה כותב בעצמך שאת מרבית ההפצה אתה עשית לבד.
    מה ההוצאה נותנת בתמורה למוציא הספר? היא "מסכימה" להשתלט על כל זכויות הספר כאשר מוציא הספר הופך לשותף קטן מאוד ברוחים הצפוים של הספר. כלומר כל ההוצאות על הכותב של הספר ורובם ככולם של ההכנסות הולכות להוצאה. כמו שאמרתי פראיירים לא מתים הם רק מתחלפים.
    כפי שכבר כתבתי אז הדבר העיקרי זה ההפצה אבל על זה לא אכתוב מאחר ואני משאיר זאת להפצת הספר שאני כתבתי ואם יותר מדי ישתמשו בשיטות ההפצה שלי אז זה יאבד מהאפקט שלו.
    כל טוב
    אריה

    • הי אופיר,
      יופי של בלוג, אכן עושה סדר למי שמחפש את דרכו בעולם הכתיבה.
      בימים אלה סיימתי את הרומן הראשון שלי (אחרי 3 שנות עבודה סיזיפיות ומרתקות).
      אשמח לשמוע האם לדעתך יש מקום לשלוח את כתב היד במקביל לחברים גם גם לעורך ספרותי מקצועי (ואם כן, אשמח לקבל המלצה על אחד כזה).
      חשוב לציין שאני מעוניין מאוד לפרסם את הספר שלי באחת מן ההוצאות הגדולות, ואעשה כל שניתן כדי שיקבלו אותו (על אף הסיכויים הנמוכים).
      משה

      • הי משה,
        הדבר הקשה ביותר לנו בתור סופרים הוא להמתין בסבלנות. אנחנו כבר רוצים לראות את הספר בחנויות, לקבל תגובות, לראות מכירות.
        אני נמצא באותו מצב מאז שהתחלתי לכתוב.
        וכפי שבוודאי קראת, את הקפיצה הגדולה ביותר עשה כתב היד שלי מהגרסה השלישית לרביעית.
        הייתי ממליץ לך קודם לפנות לקוראים ביקורתיים. לדעתי גם תופתע בעצמך מכמות התיקונים שתרצה לבצע בכתב היד שלך כשתחזור אליו אחרי כחודש.
        לגבי עורכים, אני מכיר כמה אבל מעולם לא עבדתי איתם, כך שאין לי המלצה ספציפית.
        אם תרצה את פרטייהם בכל זאת, כתוב לי בבקשה למייל הפרטי.
        בהצלחה!

    • אופיר היי,
      ידוע הסיפור על שני חלוקים שהגיעו אל הרבי וכששמע את הראשון הוא אמר לו שהוא צודק.למרבה הפליאה הוא נתן תשובה זהה גם לשני. מרבית התגובות צודקות, אולם, אין בהן "ישועה". יפה היה עושה מי שהיה לוקח יוזמה ועושה ברשת את מה שאמזון עשתה לספרים האלקטרוניים. צריך להיות אתר ברשת שבו כול סופר מתחיל או ותיק יוכל לספר על ספרו בכמה שורות ולתת לציבור לשפוט אם הוא אוהב את זה. מובן שהאתר צריך להיות מחולק לז'נרים השונים. כול מי שקונה ספר אם מהדוכנים או המדפים, דבר ראשון הוא קורא את גב הספר. גב הספר הוא מוכר הספרים המשמעותי ביותר ולכן ככול שגב הספר יהיה חשוף לקוראים, החיבור בין הספר לקוראו יהיה ישיר וטוב. כול זאת בתנאי שגב הספר אכן אותנתי ומתאר את הספר בצורה אמיתית. צעד כזה עשוי להחליש את כוחם של המוציאים לאור ולהפכם ליותר סבירים בדרישותיהם.

      • הי יוסי,
        כיום כבר יש לא מעט אתרים שמציגים את הרעיון שהצגת: אינדיבוק, בוקסילה, המנסים לעשות מה שאמזון עשו בארה"ב.
        אין ספק שאנחנו הולכים לכיוון הזה.

  17. הי אופיר, סיימתי לכתוב ספר שהוא מסמך ביקורתי על החברה בא אנו חיים ללא סיפור מסגרת אלא דברים ישר ולעניין.
    הקיבוץ המאוחד דחה את כתב ידי ומספרית הפועלים לא שמעתי יותר מחודשיים. שכתבתי אותו מחדש ואני מוכנה ומזומנה לשלוח יותר עותקים. האם אתה חושב שכדאי לי לשלוח את הספר המשוכתב שוב לשתי ההוצאות? ומי יש לו אומץ לפרסם היום ביקורת?
    תודה אביב מעיין.
    תודה לך שיש עם מי להתייעץ.

    • הי אביב,
      בהחלט אפשר לשלוח עותקים מעודכנים להוצאות, אם כי מוטב לפני כן לברר מה עלה בגורל כתב היד שלך. חודשיים זה לא כל כך הרבה. אולי הוא עדיין בבחינה?
      לפי דברייך אני מבין שמדובר בספר עיון. מרבית ההוצאות מוציאות ספרי עיון (אגב, ממליץ לך לקרוא את "אין גבול" ואת "על הנוחות" שהם שני ספרי ביקורת מעניינים שבוודאי יעזרו לך ואולי יתנו לך השראה לכתיבת הספר שלך), כך שאין בעיה.
      אני ממליץ לך בחום להמתין בכל זאת עוד קצת, להתייעץ עם עורך ספרותי, ולקבל ביקורת ממספר קוראים. שווה להשקיע קצת יותר זמן ומאמץ כדי להביא את הספר למצב אופטימלי. הסיכוי להתקבל בהוצאות ישתפר אז פלאים.
      בהצלחה!

  18. אופיר עוז שלום, תודה על התגובה שלך.
    אתמול קיבלתי תשובה שלילית מעם עובד.
    יש לי שאלה קשה אליך. אולי פשוט הייתי קצת תמימה. הספר שלי כבר כתוב וכבר ניקרא ע"י כמה מחברי ואמרו שהוא טוב וכתוב מצוין. אבל אתמול פתאום ירד לי האסימון שהוא ספר קשה ל"בליעה" בגלל הביקורת החברתית והכלכלית שלנו כחברה ואלי לאף אחד לא יהיה מספיק "ביצים" לפרסם אותו. הוא לא ספר עיון. הוא מאין דוקו רומן. האם אתה יכול להמליץ לי על הוצאה שאתה חושב שאין להם תלות ולא חנופה לנסות לשלוח אליהם?
    ואולי אהיה קצת חוצפנית ואשאל אותך אולי אתה מעוניין לקרוא? אני בטוחה שאתה עסוק וכל אדם פונה אליך. אך הספר שלי הוא "קצת" שונה וגם לא כל כך ארוך (105 עמודים) בכל אופן תודה .

    • הי אביב,
      קשה לדעת מדוע כתב היד נדחה אלא אם כן קיבלת תשובה מנומקת מהוצאה כלשהי.
      תוכלי אולי למצוא בית בהוצאות הקטנות יותר, שם הסיכוי לקבלת כתב היד גבוה יותר.
      אני לא נוהג לקרוא כתבי יד, לפחות לא כרגע. הייתי ממליץ לך להמשיך ולכתוב דברים אחרים, סיפורים, שירים, נובלה, כל דבר אחר.
      ואולי יום אחד תחזרי לכתב היד שלך ונקודת המבט שלך תהיה אחרת.
      אני עצמי גנזתי פעמיים כתבי יד שהיו כבר גמורים או מפותחים מאוד. כשחזרתי אליהם הייתי חכם הרבה יותר.
      בכל מקרה שם המשחק הוא סבלנות סבלנות סבלנות.

  19. המון תודה. ולהשתמע.

  20. שלום אופיר,
    אני נמצא בשלב של משלוח כתב היד להוצאות.
    נתקלתי באתר של הוצאת "קונטנטו דה סמריק" הוצאה בינלאומית שמוציאה גם בארץ. התרשמתי לטובה מהאתר וההוצאה, אבל הם לא מופיעים אצלך בשום מקום.
    מה ידוע לך עליהם והאם כדאי לשלוח גם להם את כתב היד?
    תודה
    אסף

    • הי אסף,
      מצטער על האיחור בתשובה. הייתי במילואים ללא גישה לאינטרנט.
      גם אני נפגשתי עם קונטנטו דה סמריק.
      עושה רושם שהתשלום של הסופר במקרה שלהם הוא גבוה יחסית, וכן שהם אינם נוטים לעשות כל סינון. מי שבא ברוך הבא.
      הייתי מנסה לרחרח איתם בטלפון או במייל, ולהבהיר להם, למשל, את הגבולות שלך בנושא ההשקעה הכספית שלך.
      אם קיבלת את הרושם שהם רלוונטיים שלח להם, למה לא? מקסימום תקבל עוד הצעה ותוכל להשוות בין ההוצאות השונות.

      בהצלחה!
      אופיר

  21. שלום אופיר,
    יש לי אליך שתי שאלות:
    1. שלחתי לפני מספר ימים כתב יד למספר הוצאות. למרות כל הבדיקות והעריכות שביצעתי לפני המשלוח, גיליתי מספר טעויות גם בהקלדה, גם בהשמטת אותיות וגם טעויות טכניות מסויימות.
    מה עלי לעשות עכשיו? האם זה לא יצביע על מידה מסויימת של רישול? איך אפשר עוד בשלב הזה לתקן את הטעויות כשכתב היד כבר נשלח?
    2. מה עושים במצב אפשרי כזה: אני מקבל תשובה חיובית מהוצאה נחשבת (שמוציאה את הספר במימונה). האם לחכות לתשובות נוספות? אתה מבין שזה לא חכם לקבל תשובה חיובית ולא להגיב. אז מה ההצעה שלך אם יתרחש, אינשאללה, מקרה כזה?
    אסף

    • הי אסף,
      1. כרגע אין הרבה מה לעשות למעט אולי ללמוד לפעם הבאה. אם כתב היד שלך מעולה ורהוט ומדוייק טעות טכנית זו או אחרת לא תשפיע על החלטת הלקטורים. מה שיותר חשוב הוא להביא את כתב היד למצב אופטימלי תוך עריכה חוזרת ונשנית ועיניים ביקורתיות של חברים. לשם השוואה אני עובד כרגע על הגירסה החמישית (!) של הספר שלי, וכמו שאתה יכול לתאר לעצמך גם הגירסה הראשונה הייתה בעיני טובה מספיק..
      2. אמן כן יהיה רצון! אין כל בעיה לחכות עוד קצת כדי לקבל תשובות מכל שאר ההוצאות כדי להשוות את התנאים ולהחליט ביניהן. אם הוצאה רוצה להוציא את הספר שלך היא תקבל את העובדה שאתה ממתין לתשובות נוספות ולא תדחה אותך אם תחזור אליה אחרי תקופה של כמה חודשים, להיפך, זה מקובל.
      בכל מקרה, בהצלחה!

  22. הי אופיר,
    תודה על הצעותיך ודבריך הנבונים. כמובן שבפעם השנייה לומדים מהטעויות של הפעם הראשונה (משתדלים…).
    אסף

  23. הי אופיר.

    מזה זמן אני עוקבת אחרי הבלוג שלך ונהנית מאוד. קיבלתי ממנו המון עצות והדרכה, תודה!!!

    אם אפשר, יש לי כמה שאלות:

    1. בעבר עידכנת לגבי התשובות שקיבלת מההוצאות השונות לגבי ספרך השני, אולם לאחר "סיכום ביניים" שהעלת כארבעה חודשים מהשליחה, לא עידכנת לגבי יתר התשובות. אני סקרנית לדעת מה השיבו לך יתר ההוצאות ואחרי כמה זמן…

    2. לאחרונה שלחתי כתב יד אל מספר הוצאות. מרבית ההוצאות טרם חזרו אלי (כשלושה חודשים מאז השליחה) והוצאת "גוונים" חזרה אלי עם תשובה חיובית עקרונית, אך לטעמי מאוד מסוייגת ("יש בכתב היד פוטנציאל" "אפשר לשקול להביאו לדפוס"). רציתי לשאול, מנסיונך עם הוצאה זו, האם מדובר בנוסח סטנדרטי, (אולי בגלל ההשתתפות הנדרשת מהמחבר בעלויות ההוצאה) או שמא אכן ההוצאה לא מאוד מתלהבת מיצירתי?

    • ואם אפשר, עוד שאלה…

      כאמור, עברו 3 חודשים מאז שלחתי את כתבי היד ולא קיבלתי את מרבית התשובות (דווקא מההוצאות הגדולות…).
      כמה זמן להערכתך עלי להמתין בטרם אנסה לברר טלפונית מה עלה בגורלו של כתב היד שלי (מבלי שהדבר יחשב לחוצפה…)?

      • זו לעולם לא חוצפה להתקשר ולברר מה קורה עם כתב היד. קחי בחשבון שתשובה יכולה להתעכב גם חצי שנה, במיוחד בהוצאות הגדולות. אבל להתקשר תמיד אפשר ולפעמים צריך לנער את ההוצאות ולדרוש לדעת באיזה מצב נמצא כתב היד שלך.

    • הי נועה,

      אם ההוצאה לא הייתה מתלהבת מהיצירה שלך היא לא הייתה מבקשת להוציא אותה לאור.
      זה נכון שגוונים מוציאים הרבה ספרים ושהסינון אצלם מוגבל, אבל זו גם הוצאה טובה לספר ראשון ואת יכולה ללמוד הרבה מעבודה עם עורך וכדומה.
      שלושה חודשים הם עדיין זמן סביר. אבל לא מזיק להרים טלפון ולשאול מה קורה.
      בכל מקרה אני ממליץ תמיד להצטייד בהרבה סבלנות לערוך עוד גירסה ועוד גירסה וזה מה שמביא אותי לשאלה הראשונה שלך:
      אני עובד כרגע על הגריסה החמישית (!) של הספר שלי אחרי הערות מעורכת. גם אני לא האמנתי שאגיע לגירסה מספר 5 אבל הנה אני כאן.
      עם כל גירסה נוספת ראיתי את ההוצאות הגדולות משנות את ניסוחי מכתבי הדחייה שלהן ובפעם האחרונה נרמז לי מכתר ומזמורה ביתן, בין השורות, שעם עריכה נוספת יש סיכוי טוב להוציא את הספר לאור.
      בכל מקרה אני ממשיך, וממליץ גם לך לשקול עריכה נוספת.
      אני יודע כמה זה קשה, אבל אין כמו ההרגשה שכתב היד שלך הרבה יותר טוב מלפני חודש.

      • הי אופיר, תודה על התשובה.

        לא לגמרי הבנתי, אחרי כל עריכה נוספת אתה שולח שוב את אותו כתב יד אל הוצאה שכבר קיבלה אותו בעבר? זה מקובל?

        האם מטרת ההוצאות היא לא לזהות פוטנציאל ולהעניק את העריכה בעצמה? מה הרעיון שאתה זה שתערוך שוב ושוב את הספר..?

        אגב כנרת זמורה ביתן כתבו לי שלא "כל הלקטורים" חשבו שיש מקום להוציא את כתב היד לאור, אבל אני מניחה שמדובר בנוסח סטנדטרי…

        • הי נעה,
          התכוונתי לשלוח בדיוק פעם אחת, אבל המציאות כפתה עלי לנהוג אחרת…
          מסתבר שאין בעיה לשלוח שוב כתב יד מעודכן להוצאות, לעיתים הן אפילו רומזות שישמחו לקבל כתב יד ערוך.
          את צודקת שההוצאות צריכות לקחת על עצמן עריכה של כתב יד שהן רואות בו פוטנציאל, אבל זה נכון רק בתיאוריה.
          בשל הביקוש הגבוה כל כך אני מתאר לעצמי שידן קלה על הדק התשובה השלילית, אגב, לא תמיד הן טועות;
          גם במקרה שלי אני מבין רק אחרי עריכה נוספת כמה כתב היד שלי יכול היה להשתפר, לכן אני חוזר ומדגיש את חשיבות העריכה השנייה השלישית ואפילו הרביעית והחמישית.
          התשובה שאת קיבלת מזמורה ביתן דומה לנוסח שאני קיבלתי בפעם הראשונה ששלחתי.

          • תודה רבה על התשובה המפורטת, וכמובן שיהיה המון בהצלחה!!!

  24. קיימת רמה ספרותית/לשונית רצויה לכתב היד לפני שליחה לעורך מקצועי?
    על מה עדיף לוותר, עריכה לשונית או ספרותית, במידה ולאחר אחד מהם אני רוצה לשלוח את כתב היד למתרגם מקצועי?

    • הי יותם,
      הרמה הספרותית לפני שליחה לעורך צריכה להיות הכי טובה שיכולה להיות. גם אם פירוש הדבר גירסאות רבות נוספות.
      בעיניי עריכה ספרותית הרבה יותר חשובה מעריכה לשונית שהיא טכנית הרבה יותר, לרוב בהוצאות נערכות העריכות האלה יחד.

      • איך אני יודע מהי הרמה הכי טובה שיכולה להיות?
        כרגע אני בשלבי עריכה בפעם השישית, אם לא יותר, של כתב היד שלי וכבר מרגיש שאני הולך סחור סחור. כיום אני בן עשרים ושתיים, את כתיבת כתב היד שלי התחלתי בגיל שמונה עשרה ואת האהבה לקריאת ספרים גילתי בגיל עשרים. אני תמיד מנסה ללמוד ולספוג מהספרות שאני קורא, ולבחון מחדש את העלילה שלי, למצוא איך אני יכול עוד לשפר אותה… יכול להיות שההיסוס שלי בלהמשיך לשלב הבא הוא חוסר הניסיון?

        נ.ב
        אני כותב בז'אנר הפנטזיה, ספרות נוער. כשארצה לשלוח את כתב היד לעורך ספרותי, מה אני צריך לדעת קודם כל על אופן העבודה שלו? יש כאלה שאומרים לי פשוט לשלוח לעורך והוא יחזיר לי כתב היד כשיגמור אותו, ויש כאלה שאומרים לי לשבת ולערוך יחד עם העורך… איך כל הנושא הזה מתבצע?

        או, כן!
        תודה על התשובות!

        • הי יותם. בגיל 22 כתבתי את הספר הראשון שלי שנדחה (ובצדק) בהוצאות הספרים (זה לא אומר שום דבר על סיכויי ההצלחה של כתב היד שלך). כתיבה היא תהליך ארוך של שיפור מתמיד וגם אם הספר הראשון לא יתקבל או יצא לאור בהוצאה פרטית או קטנה לא קרה כלום. הוא יעניק לך ניסיון וידע בדרך לשלב הבא.
          לגבי עורך: אם אתה מדבר על עורך בהוצאה ההוצאה צריכה ראשית כל לאמץ את כתב היד שלך בכוונה להוציא אותו לאור. אם כוונתך לעורך עצמאי כל אחד עובד אחרת. העורכת שלי קראה את הספר, נפגשנו והיא נתנה לי הערות. שיפרתי את כתב היד בהתאם להערותיה ועשינו עוד קצת "פינג פונג" בדרך לסגירה של הגרסא הנוספת.
          בכל מקרה העורך צריך לאפשר לך להתייעץ איתו על קטעים שונים בספר כשהדגש הוא על ראייה כוללת יותר. לא על ירידה לפרטי כל פסיק. בסופו של דבר הספר הוא שלך והעורך תפקידו לכוון ולהדריך אותך כיצד ניתן לשפר את כתב היד בכללו.

  25. אחרי שנכוויתי מאד בספר הראשון, אני די חוששת מהפעם השניה.
    בינתיים עשיתי כעצתך ושלחתי מייל לכתר,
    נראה מה ואם יענו לי.
    פעם ראשונה עשיתי באופיר הוצאה לאור וזו היתה טעות כל כך גדולה שאני ממש מתביישת.

    • הי חניתה,
      לא קרה שום דבר, מקסימום צברת קצת ניסיון. כולנו לומדים מטעויות. אני גנזתי ספר של 240 עמודים ועכשיו אני חוזר אליו בדחילו ורחימו.
      ספר שני כבר מוכיח שעברת דרך ושזו לא הייתה חוויה חד פעמית. את בוודאי יותר בשלה כסופרת ומיותר מיומנת בכתיבה. זה עדיין לא אומר שאת יכולה לדלג על שלבים הכרחיים כמו קוראים ביקורתיים, גירסאות נוספות וכד'. נסי להגיע ללקטורים בהוצאות או לאנשי ספרות אחרים ובקשי מהם חוות דעת.
      התהליך קשה אבל כדאי!
      בהצלחה!

  26. הי אופיר,

    גם אני, למרות התקוות הגדולות, קיבלתי מכתבי דחיה מנפצי חלומות- חלקם אדיבים וקרירים וחלקם מותירים פתח קטן של תקווה.
    למרות התסכול אני לא אומרת נואש עדיין, (קריאת הבלוג שלך, בין היתר סייעה לי לא לנטוש את התקווה), אני מאמינה באיכותו של כתב היד וסבורה שעבודת עריכה טובה תשפר את סיכוייו להתקבל להוצאה לאור רצינית,(מדובר בספר לבני הנעורים) אך לצערי אין לי הכרות עם תחום העריכה או עם העוסקים במלאכה. אודה לך אם תשתף אותי בנסיון שצברת בנושא-
    היכן עלי לחפש? איך מתבצע תהליך העבודה המשותפת? והאם תוכל להמליץ על עורך/ עורכת בעלי עין רגישה ושעבודותם עשויה לשפר פלאים את כתב ידי שכה רוצה לראות אור?

  27. רציתי לשאול, בנוגע לחממה ספרותית.

    קראתי את חוות דעתך השלילית עליהם, משום שהם לא עורכים ספרותית את כתבי היד.

    ובכל זאת, נניח שבאופטימיות מצויה אני מאמינה בכתב ידי בשלמותו,
    (אם כי מובן שהייתי שמחה לקבל עריכה אובייקטיבית)

    והוצאות גדולות ענו לי בשלילה.

    הוצאות קטנות דורשות סכומים גדולים, ואין לי כל ביטוח בקשר לכישורי ההפצה שלהן.

    חממה, דורשת סכום גבוה, מימון מלא.

    יחד עם זאת, ההבטחות שלהם על השיווק וההפצה, נשמעות משכנעות.

    האם שווה לי כאופציה אחרונה, להשקיע דווקא בהם?

    אני צודקת שמבחינת הפצה יש לי יותר סיכוי אצלם?

    • הי מיתר,
      אם את רוצה להוציא לאור אף אחד לא יעמוד בדרכך, פשוט תלכי על האופציה הטובה ביותר.
      לגבי ההפצה, החממה מקדישה מקום בחנויות לספרים האלו. לצערי, נראה שיש להם שם רע גם בקרב הקונים, אם כי לגבי זה אינני בטוח.
      בכל מקרה בהצלחה!

      • הי אופיר,
        אני מנסה שוב לקבל תגובה כל שהיא ממך, וללא הצלחה. אודה לך אם תשלח לי דוא'ל שלך לאימייל שלי, כי יש לי כמה דברים לשאול. אבל לא כאן.
        אברכך על ספרך החדש ובהצלחה בהמשך.
        אגב, הגבתי לך בפייסבוק.
        תודה,
        אורה ג.

  28. שלום אופיר
    הגבתי במקום אחר לאתר המעניין והמאוד מועיל שלך אבל כעת אני לא מצליחה למצוא את התגובה שלי, או אולי גם את התגובה שלך לתגובה שלי…
    הוצאתי שני ספרי ילדים לאור דרך הוצאת רימונים שעומדת להוציא לאור את ספרי השלישי. אני מאוד מרוצה מהיעילות והעבודה המקצועית שלהם, ופחות מהשיווק .
    העניין הוא שכבר לפני זמן רב שלחתי כתב יד אחר לספר ילדים רביעי להוצאות לאור שונות וקבלת התשובות מהן נמשכה ונמשכה ורק כעת קיבלתי תשובה חיובית מהוצאת סער.
    קראתי עליהם את ההמלצות שלך ושל כותבים אחרים , אבל לא מצאתי ספרים משלהם על מדפי ספרי הילדים בחנויות ואני די מתלבטת -האם כדאי לי בכל זאת להתפתות ולהוציא לאור את הספר דרכם?מה דעתך?

    • הי שרה,
      עד כמה שידוע לי סער איננה מופיעה בחנויות הספרים אלא מציגה את ספריה בירידים שונים. זה אחד מהשיקולים שעליך לקחת בחשבון.
      בנוסף, ממש עכשיו העלתי פוסט העוסק בדיוק בנושא הזה. את מוזמנת להציץ בו: http://ofiroz.co.il/%D7%9C%D7%91%D7%97%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%94-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%A8/

      • תודה על תשובתך המהירה. החלטתי להישאר עם רימונים, בתקוה שהספר השלישי שלי יצליח לשרוד בשוק קצת יותר מהקודמים.
        כה לחי על מאמריך המועילים בנוגע לדרכי החתחתים שעוברים כותבים חדשים. בהצלחה עם ספרך החדש. אחפש אותו בחנויות.

        • שרה תודה רבה ובהצלחה בתהליך המופלא של ההוצאה לאור (בפועל).
          בקשי מהם בכל מחיר להיכנס למבצעים – זו הדרך היחידה לבלוט בחנויות.
          מהתרשמות שלי הוצאת רימונים שיפרה את הפצה שלה (לאחרונה התחילה להיעזר בהפצה של "מודן") ואני רואה אותה יותר בשולחנות המרכזיים בחנויות.
          אשר לספר שלי – שם של התחלה – הוא נמצא ב- 1+1 בצומת ספרים, עדיין בשולחנות המרכזיים…

  29. הי אופיר,

    הבלוג שלך מקסים ואני נהנית ממנו הנאה רבה.
    ראיתי שהספר שלך יצא גם בגרסה של ספר אלקטרוני במנדלי. באתר שלהם גם כתוב שהם מסייעים לסופרים עצמאיים להוציא לאור. הם נחשבים להוצאה לאור? יש לך נסיון איתם?

    תודה,

    דנה

    • הי דנה, תודה רבה.
      הספר שלי עלה בגרסא אלקטרונית במנדלי כחלק מההסכם שלי עם המו"ל. כיום אני מאמין שברוב החוזים מדובר על זכויות גם להוצאה אלקטרונית שמהווה כיום חלק גדול ממכירות הספרים בישראל (ואולי בעוד כמה שנים תהווה 90% מכלל המכירות)
      אני לא חושב שמנדלי עצמם מוציאים לאור. אולי הם מייעצים למי שרוצה להוציא לאור את ספרו רק בפורמט אלקטרוני כיצד להעלות את הספר שלו לאתר.
      בכל מקרה ניתן לשאול אותם ישירות.

      • תודה!
        מצאתי שיש להם באתר מדריך ליוצר ושם ראיתי שאתה צודק והם לא מחשיבים עצמם להוצאה לאור.
        מצד שני, הם כן נותנים שרותי הוצאה לאור גם עבור ספרים רגילים (מודפסים 🙂 ). בכל אופן, בשורה התחתונה, כמו שכבר כתבת בעצמך, כדי להוציא לאור ספר צריך להשקיע באנשי מקצוע ויש לזה עלות. גם כשלא משתמשים בהוצאה לאור ממוסדת.

  30. נכנסתי בפעם הראשונה והתרשמתי.
    מאחל לך בהצלחה ואמשיך לעקוב אחריך

  31. נכנסתי לבלוג שלך בפעם הראשונה – והתרשמתי מאוד
    מאחל לך בהצלחה, אמשיך לעקוב אחריך

    • אני בת 13-14. האם יש גיל מסוים שלפניו אין אפשרות להוציא לאור?
      ואם לא, האם גם ילדים ונוער יכולים להוציא לאור ספרים וכתבים?

  32. שלום אופיר

    השם שלי סמדר ויש לי שאלה לגבי הספר שלי

    הוצאתי לאור ספר בישול באמריקה לספר יש פרסום ב-Amazon .com

    ברצוני לפרסם את הספר בארץ האם אני יכולה לפרסם את הספר שלי בארץ ?

    • הי סמדר,
      האם הוצאת לאור עם הוצאה מסודרת בארה"ב? אם כן יש לבדוק את החוזה – האם הזכויות לתרגום והוצאה במדינות אחרות שמור לך?
      אם כן, או אם הוצאת בעצמך את הספר אין בעיה להוציא אותו בארץ.
      בארץ יש לעבור בצינורות המקובלים, דהיינו פנייה להוצאות ספרים (אם יש לך נתוני מכירות טובים באמזון זה יכול לעזור מאוד)
      כמובן שגם כאן את יכולה להוציא בעצמך (אם כי אני ממליץ תמיד לנסות עם ההוצאות הקיימות), ספר אלקטרוני או רגיל.
      את כל המידע על התהליך תוכלי למצוא כאן בבלוג

      • הי אופיר
        אני הוצאתי לאור את הספר שלי בהוצאה מסודרת בארצות הברית. הבעיה שאת הספר כתבתי בעברית. הוא מפורסם בהרבה רשתות. ההוצאה לאור מחייבת את הספר במחיר גבוה יחסית..הייתי רוצה לפרסם את הספר בארץ.אתה יכול למצוא את הספר באמזון וברנ אנד נובל. שם הספר:
        "Treats, Secrets and Stories of Smadar's kitchen"

  33. אחלה פוסט.
    בהחלט רלוונטי ולא רק לאמנים ויוצרים בתחום הספרות. תודה רבה!

  34. ובהצלחה כמובן לכל הסופרים שכותבים כאן. היצירה, והבערה הפנימית שלכם תנצח!

  35. היי אופיר.
    טוב חיפשתי את המייל שלך לכתוב לךך אבל לא מצאתי אז אני כותבת כאן.
    אני רוצה להגיד לך שהאתר לך הפך להיות עבורי קדוש:)
    אני כתבתי ספר שלדעתי הוא מדהים
    נע\רתי בעורכת תוכן ולשון ועכשיו אני בשלב של רצון למצוא הוצאה לאור שסכים לשווק אותו
    ואני קוראת את האתר שלך בשקיקה ובהמלצותייך שולחת לכל ההוצאות ספרים שציינת
    רציתי להגיד לך תודה רבה

    • תודה רבה מיטל!
      התאזרי בהרבה סבלנות (גם אם מדובר בחזרה שלך לטקסט) הקשבה (לביקורות, ולעצמך), נחישות. והספר שלך יצא לאור באופן לו הוא ראוי.

  36. שלום אופיר
    קראתי את כול מה שכתבת לגבי ההוצאות לאור ומחירם, לצערי הרב מכיוון שאין ביכולתי תקציב להוציא ספר נשאר לי במגירה כמה ספרים מוצלחים..לדעתי…
    דיברתי עם הוצאת לאור מסוימת והיא ביקשה ממני פעמים לאחר ששמעה את העלילה של ספר שכתבתי ממש בימים אלו.. אבל כמו שאמרתי אין ביכולתי..
    השאלה שלי היא כזאת, יש הוצאות לאור שמשווקות את הספר ואת כול האחוזים לוקחות אליהן במקום שאשלם להם?, אם הבנת את השאלה אשמח לתשובה אם לא תאמר לי אנסח זאת אחרת..

    • הי הדס,
      בגלל המצב היום בשוק הספרים אך הוצאה לא יכולה לסמוך על מכירות גבוהות (אלא אם כן היא חושבת שיש לה רבמכר ביד). לכן קשה לי להאמין שיש הוצאה כזאת. בכל מקרה אני לא מכיר.
      אני מציע לך לשאול את החממה הספרותית של סטימצקי. אמנם יש שם בעיות של תפוצה והעדר עריכה שלדעתי פוגע מאוד בספרים, אבל הם מוציאים ספרים בזול. ויש כמובן אפשרות להוצאת ספרים באופן אלקטרוני: אינדיבוק, מנשר של סופרים, צמרת ועוד. דבר שמוזיל מאוד את ההוצאה לאור.

      • ידוע לך על הוצאת ספרים עקד?

        • לא קבלתי תשובה על שאלתי ולכן אני חוזרת ושואלת מה דעתך על הוצאת עקד.
          בתודה.
          לאה.

          • שלום לאה,
            הוצאת עקד עד כמה שידוע לי הייתה עצמאית עד לפני כמה שנים והסתפחה או הפכה להוצאת גוונים.
            יכול להיות שהיא הפכה שוב להיות עצמאית. אם המנהלת של ההוצאה היא מריצה, הרי שזו הוצאת גוונים שיש לה סדרות ספרים כמו עקד, טרקלין וכד'

            • עד כמה שידוע לי היום גוונים ועקד נפרדו, עקד שייכת היום לאיתמר יעוס קסט.
              אם ידועים לך פרטים נוספים אשמח לשמוע.

  37. שלום רב
    מי יכול לומר לי בבקשה מה הם הפונט, הגודל' הרווח בין השורות והשוליים (יש עוד משהו?) הרצויים או הטובים ביותר לסיםור קצר בן 2500 מילים שאותו אני רוצה לשלוח לתחרות סיפורים קצרים?
    רב תודות
    משה

    • שלום משה,
      בדר"כ כל תחרות או הוצאה מעלה את דרישותיה לגבי פונט ודרישות נוספות להגשה של סיפור.
      בדוק אם באתר הם מציינים כיצד יש להגיש את הסיפור.

      ככלל, פונט נרקיסים או דוד הם הנפוצים, בדר"כ בפונט 12 או 14 ברווח של שורה וחצי. (יש הוצאות שמבקשות רווח כפול).
      בהצלחה!

      • הם לא ציינו שם דרישות. תשובתך בהחלט מועילה.
        תודה רבה לך adminofir .

        • שוב שלום לאופיר ולחברי הפורום המנוסים.
          אני עומד לשלוח סיפור קצר,דמיוני כמובן (גם באנגלית) למספר תחרויות.
          האם מקובל – ואולי זה חריג וטוב שכך – לצרף תצלום היסטורי אותנטי שקשור לגוף הסיפור הדימיוני? איך זה נראה בעיניכם? האם זה יעבור את הרוביקון או יהיה לי למכשול בתחרויות?
          ראיתם פעם סיפור כלשהו עם תצלום מצורף בו?
          ראיתי עם איורים אך לא תצלומים.
          אשמח לקבל מספר חוות דעת . תודה רבה לכולם מראש.

          • הי משה,
            למרות הרצון המובן לחזק את הסיפור שלך אני חושב שזה לא רעיון טוב.
            במידה ואתה שולח ספר להוצאה לאור ויש תמונה שמשמעותה חזקה לאפשרות הקידום או שהיא בעלת ערך היסטורי או אחר, זה יכול להיות פחות או יותר מובן,
            לדעתי בשליחה של סיפור לתחרות זה יכול אפילו להזיק. הסיפור צריך לעמוד בפני עצמו.

            • הי אופיר
              תודה רבה לך על חוות דעתך.
              לקחתי לתשומת ליבי.
              לילה טוב.

  38. שלום אופיר,
    מה דעתך על הוצאה עצמית של ספר בבית דפוס, ואיך משווקים אותו אח"כ?
    תודה:)

  39. שלום אופיר,
    הבלוג שלך מעולה ואני מוצא בו הרבה מידע מועיל וחשוב! תודה רבה לך!
    אני בשלבי כתיבת ספר אסופת סיפורים קצרים. אני ממש רוצה לקבל חוות דעת מעורך מקצועי אך אני לא יודע איך להגיע לבנאדם כזה. אני רוצה לדעת מה הוא חושב על הסיפורים, סגנון הכתיבה, ומה הסיכויים של ספר כזה להצליח בארץ.
    יש לך עצות בעניין?
    תודה רבה!
    אלון.

  40. שלום, אופיר.
    האתר שלך מאוד עוזר וגם נותן תמיכה נפשית.
    יש לי שאלה בקשר לתרגומים – האם הוצאות לאור ישראליות מקדמות את הספרים בחו"ל? באחת הכתבות נאמר כי צריך לשמור את הזכות להוציא ספר בשפות זרות אצל הסופר. מהי סיבה לכך? האם אפשר להוציא ספר בישראל (דרך הוצאה לאור ולא עצמי) ואחר כך לנסות לקדם אותו בחו"ל לא דרך אותה הוצאה לאור?
    תודה רבה מראש ))

  41. שלום אופיר,
    האתר שלך גדוש מידע חשוב ומעניין.
    ברצוני לשאול בעצתך:שלחתי כתב יד של ספר שירה ראשון למספר הוצאות וקבלתי תשובה חיובית מהוצאת פרדס. הם מבקשים ממני השתתתף בעלויות ההוצאה לאור של הספר. אני מתלבטת האם להמתין עד לקבלת כל התשובות מכל ההוצאות אליהן שלחתי את כתב היד? אם התשובה חיובית, כיצד לפי דעתך יש להשיב לפרדס בשלב זה?

  42. שלום אופיר
    מצאתי הרבה מידע באתר שלך, תבורך. יחד עם זאת יש לי כמה שאלות.: הגשמתי חלום וכתבתי ספר אוטוביוגרפי. סיפור חיים קשה על החיים שלי בזוגיות מלווה בהתעללות נפשית ופיזית במשך שנים רבות
    ולא פחות קשה הדרך עד לחופש,- קבלת הגט המיוחל לאחר כ-10 שנים. עברית היא לא שפת האם שלי למרות שאני כבר מספיק שנים בארץ מ-1977 עדיין לא מספיק טוב לכתיבה. במשך הכתיבה עבדתי צמוד בנושא עם ביבליאוגרף. לפי מידע אינטרנטי הוצאה לאור אופיר ביכורים מתמחים בז'אנר זה לכן יצרתי איתם קשר
    יש לי כבר חוות דעת של הלקטורית- המלצתה היא מהדורה אישית או דרכים נוספות אחרות, כי הכתיבה היא בוסרית עדיין או שאשפר אותה. כמובן עם "הכישורים" שלי אין מה לחשוב על שיפור אבל אני לא רוצה לוותר על החלום ועל הנושא כה חשוב להביא למודעות נשים רבות שעדיין כבולות בעולמן.
    ההוצאה לאור מוכנה לעשות עריכה ספרותית ולשונית לעומק כמובן בתוספת תשלום
    קיבלתי הצעת מחיר וטיוטת הסכם מפורט על פי בקשתי אם אחליט ללכת על זה.
    אני מנסה לגייס מימון כעזרה ותמיכה כי לבד אין לי אפשרות לממן את ההוצאות במיוחד אחרי שנים של מאבקים וחובות בהן שקעתי בדרך אל החופש שלי
    בבקשה, תמליץ,תן עצה וכל דבר אחר אשר יעלה על דעתך בנוגע למה שכתבתי
    חג שמח! ונשתמע
    פאני הלל

    • שלום פאני,
      חשבת לנסות מימון המון? headstart או mimoona?

  43. שלום אופיר,
    שמחתי להתקל באתר זה. בעיקר התעודדתי מהעובדה שאני לא לבד בתהיות ופקפוקים בעת הכתיבה.
    אני עובד על ספרי הרביעי אחרי "מאה עשרים פחות אחד" "שושנת הרוחות" ו "The Chase".
    ספרי הראשון נכתב באנגלית. זהו ספר מתח ופעולה בים האגאי בין חופי טורקיה והאיים היווניים.
    הספר הגיע למקומות 2 ו- 3 ברשימת הנמכרים ביותר בקטגוריה זו באמזון.
    אני שואף להוביל את הספר להוליווד – הוא מתאים לסרטי מתח ופעולה.
    אולי אתה, או מישהו מהמשתתפים כאן יכול להציע דרך פעולה מעשית למימוש הנושא.
    תודה
    הרצל

  44. הי אופיר,
    תודה על המידע העשיר.
    אני פסיכולוגית ומעוניינת להוציא לאור ספר המרכז סיפורים טיפוליים, הגעתי לשלב שאני מתלבטת בין 4 אפשרויות ממשיות: אח, אור-עם, גוונים, אוריון. אני מתעלמת כרגע מהעלויות והתגמולים. מעניין אותי רק, דרך איזו מההוצאות האלה יש יותר סיכוי שהספר יגיע להרבה חנויות ויהיה בולט על המדפים יותר זמן?
    תודה מראש

  45. שלום אופיר,
    קיבלתי היום את התשובה השלילית הראשונה ואני תוהה איך להמשיך. הבעיה היא סוג ההרומן – בעיקרו של דבר זהו מותחן, עם אלמנטים של מדע בדיוני, אבל לא בטוח שהוא עומד בכללי הז'אנר, ויתכן שיחשב כרומן "רגיל". יש לך אולי המלצות איזה הוצאות עשויות להתעניין בכך?
    תודה

  46. שלום וברכה,
    קודם כל תודה לאל שאתה קיים. קשה להיות סופר בישראל ונחמד מאד שיש סופר אחד שמשקיע מזמנו לנו – סופרים בראשית דרכם..(ייתכן:)
    שאלה: שלחתי את כתב היד שלי לכמה הוצאות מהרשימה שעשית. חזרו אליי בינתיים מגוונים עם תשובה חיובית. בנוסף יש איזו הוצאה צמרת – שגם רוצה להוציא לי את הספר.
    לא מכירה אותם, תוכל לתת כמה עצות.. הם דיי לוחצים "( שלחו חוזה והצעת מחיר של 21,000 ל500 עותקים בערך………)

  47. אני בדיונים עם מו"ל על הוצאה לאור של הספר הראשון שלי. הוא רוצה לכתוב בחוזה בינינו שזכויות פרסום הספר הן שלו. לא הצלחתי להבין את משמעות הדבר. אודה לך אם תוכל להסביר.

  48. אופיר היקר,
    תודה רבה לך על הבלוג המשמעותי כל כך.
    גיליתי את הבלוג שלך היום, במצב של דכדוך עמוק, בעת "שיטוט" ברשת, בניסיון לקבל תמונה מלאה יותר על עולם ההוצאות לאור… ואני מרגישה צורך להודות לך מעומק לבי. הארת בפני נקודות חשובות למצבים שחוויתי – ולפתע חשתי תחושת עידוד כלשהי מהתובנה כי "אינני לבד" …
    אני מצויה כיום לאחר כחמש שנים של כתיבת ספר שבסופם (לפני למעלה משנתיים) הוא התקבל בזמורה ביתן ,שביקשו סכום הזוי להוצאתו לאור (למעלה ממאה אלף ₪) ומאז, כבר שנתיים שאני "משובללת" בתוך עצמי, במקום די מיואש… אך כנראה שלא לגמרי כי אותו ניצוץ שרוצה להוציא את הדברים לאור – מפעם בי בעוצמה כזו שהנה, אני שוב חוזרת להתמודדות עם שאלות שונות בכדי להביא את ספרי לאוויר העולם (קיצור, עריכה וכו').
    אני מודה לך על המידע החשוב, המילים המעודדות ובעיקר על "זריקת המרץ" לשוב להתמודדות הזו, בשאיפה כי הפעם לא אתייאש בדרך ואצליח להגיע לקוו הסיום.
    תודה לך ויישר כוח!
    ר.פישר

  49. היי חברים, אני ממליץ על הוצאה לאור העונה לשם "ספרי צמרת". נפגשתי עם כמה הוצאות לאור בחיי, אך אחרי שאף אחת לא שיכנעה אותי באיכותה ובמידת הנכונות שלה לתמוך בי ולתת לספרי את הטיפול הטוב ביותר, הגעתי למסקנה ש שבהוצאת "ספרי צמרת" מקבלים הסופרים את התנאים הכי טובים, נשמרות זכויות היוצרים שלהם ותהליך ההפקה וההפצה מתבצע ביעילות ובמקצועיות רבה.אחרי תהליך ההוצאה לאור, הספרים משווקים לחנויות הספרים הנבחרות ובאתר netbook.co.il.
    כך שאם אתם מחפשים במה לפרסם את ספריכם הראשונים ורוצים לעשות צעד משמעותי בעניין, הוצאה לאור "ספרי צמרת" היא הכתובת בשבילכם.

  50. הי, קראתי את הבלוג שלך ומאוד התרשמתי. אני כבר זמן רב רוצה להוציא לאור ספר שכתבתי ואת האמת הוא הבייבי שלי ואני ממש מאמינה בו. האם יש דרך לדבר איתך באופן פרטי כדי שתוכל לעזור לי עם כמה שאלות? אשמח מאוד אם כן (:

  51. שלום רב, ממש פקחת לי את העיניים ותבורך. ועוד פעם תבורך. גמרתי לכתוב את ספרי הראשון לאחר שנים. הספר הוא ספור משפחתי שבמרכזו עומדת דמותה של בתי שהיא בעלת "צרכים מיוחדים". ספור של הצלחה שיכול לעודד משפחות המגדלים ילדים מסוגה. הספר משלב גם את חוויתי שלי,וזיכרונות משפחתיים.
    הבעיה המרכזית היא שאן לי משאבים כספיים. מה אתה מציע? הציעו לי לעלות את הדברים בבלוג. אין לי מושג איך עושים זאת בכלל. אשמח לכל תשובה. נעמי

    • מצטערת שלא קבלתי ממך עדיין תגובה . האם אתה עונה במייל? היום חזרתי לקרא בבלוג הנפלא שלך ועוד החכמתי . אני באותו מקום. עברתי על הספר שוב ושוב ורוצה כבר להתקדם. האין דרך לעשות את התהליך ללא הוצאות כל כך גדולות? יש לי סכום קטן ביותר לתהליך . ( אולי חמשת אלפים) מה אתה מציע? בינתים פתחתי בלוג. הניתן להשתמש בבלוג להפצת הספר? אולי בחלקים עם תוספת כל שהיא בכל פרק אולי? איני רוצה להרויח רק שהספר יגיע לאנשים ואוכל להתפנות לכתיבה של ספר נוסף או אסופת ספורים קצרים עליה אני חולמת. מצפה לשובתך. תודות נעמי

  52. אופיר שלום,
    אני בתהליכי כתיבה של נובלה קצרה, וכל מי שאני מביאה להם לקרוא אומרים "נפלא" ולא מוסיפים. אין לי ממש אנשים שיעבירו ביקורת… האם יהיה מוגזם לשלוח לך, ותשגיד את דעתך הכנה?
    תודה

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>