ינו 142012
 

שלום לכולם.
בין אם הוצאתם את ספרכם לאור בהוצאה גדולה ובעיקר אם מדובר בהוצאה בינונית-קטנה, מוטב להשקיע מחשבה וזמן רב כדי למכור בעצמכם את העותקים שברשותכם. אם הוצאתם לאור בהוצאה קטנה סביר להניח שישארו ברשותכם מאות עותקים.
נכון, את העבודה הזו אמורה לעשות ההוצאה לאור שמומחית בהפצה ומכירה של ספריכם, מה גם שזהו אינטרנס מובהק שלה. אבל כמו שכולכם יודעים אנחנו שותפים בשנים האחרונות לשוק אכזרי שהולך ונעשה צפוף יותר ויותר; ההיצע גבוה בהרבה מן הביקוש.  וכדי לענות על אותם צרכים של סופרים צעירים קמות הוצאות קטנות רבות שנמנעות מכל סיכון ומגלגלות את ההשקעה המלאה בהפקת הספר אל הסופר.
כך, נתח גדול מהעותקים ישאר בידייכם ותאלצו למכור את כל אותם עותקים לבדכם. זהו חיסרון אבל גם יתרון גדול מן הטעם הפשוט שאתם המפיצים הטובים ביותר של הספר שלכם!
אז איך עושים את זה?

1. פרסום

מילת הקסם. מעולם לא חשבתי לקנות את ספרו של מאן דהו. אבל במקרה ראיתי ביקורת עליו שהתפרסמה במדור הספרות של אחד העיתונים, או שמעתי ממישהו שקרא את הספר והמליץ עליו. זה עדיין לא הביא אותי לרכוש את הספר בחנות, אבל אז נתקלתי בסופר בפייסבוק וראיתי שהוא פתח עמוד לספר שלו. קראתי כמה קטעים והיה די נחמד. אבל כשראיתי אותו בדוכנים של שבוע הספר עומד ומוכר את הספר שלו, כבר ניגשתי אליו, כמו מכר ותיק, בירכתי אותו, קניתי את הספר שלו, וכמובן ביקשתי הקדשה אישית.
הסיטואציה הזו מתארת נאמנה אפקט שנקרא: "מעגלי קנייה".
מומחים טוענים שישנם שבעה מעגלי קנייה; אתה יכול להיתקל במוצר מסויים פעם פעמיים שלוש וארבעה. ובפעם השביעית שאתה נחשף למוצר, אתה תקנה אותו. לכן פרסומות חוזרות על עצמן ולכן המפרסמים פונים לעיתונות הכתובה ולטלוויזיה ולפייסבוק ולרדיו. זה עולה להן הרבה כסף אבל המדיות השונות הללו מביאות את שבעת מעגלי הקניה לכל בית בישראל.
ברור שלרובנו, אם לא לכולנו, אין את האפשרות לפרסם בתקציב גדול, אבל גם תקציב קטן אפשרי:
התחילו למשל עם בנייה של עמוד בפייסבוק לספר שלכם, כמו שעשה יונתן פלטשר שעושה עבודה פרסומית מצוינת ממנה תוכלו להתרשם בפוסט הזה. פרסמו את העמוד שלכם והפיצו אותו דרך חבריכם. צרו קשר באמצעות הפייסבוק עם פרופילים ועמודים רלוונטיים בתחום הספרות – ישנם לא מעט כאלה. בהמשך הפוסט הזה אפרט דרכים נוספות, חינמיות, לפרסום הספר שלכם, או כאלו המצריכות השקעה כספית קטנה.
(לעצות נוספות בנושא שיווק ופרסום הציצו גם בפוסט הראשון בסדרה)

 2. ערב ההשקה של הספר

הדרך הטובה ביותר למכור את הספר. האורחים הם מה שנקרא "לקוחות חמים", הם מכירים אתכם וסביר להניח שאם הגיעו אכן ירכשו את הספר שלכם. למוגבלי תקציב ניתן לעשות את ערב ההשקה בבית. אפשר לבקש ממישהו לקרוא קטעים מהספר שלכם או לקראו בעצמכם. לספר קצת על תהליך הכתיבה וההוצאה לאור. בסופו של הערב שבו וכיתבו הקדשות אישיות לכל הרוכשים. בקשו ממישהו אחר שיתעסק בעניין הכספים כדי שדעתכם תהיה נתונה לתקשורת עם החברים וכתיבת הקדשות. כדאי למכור את הספר בהנחה מסויימת או בסכום עגול, למשל 50 ש"ח. זהו סכום יפה, לא נמוך מידי וככל הנראה לא יעורר מחשבות שניות אצל הרוכשים הפוטנציאלים שלכם. כמובן, דאגו שיהיה לכם עודף כדי למנוע אי נעימות.
שיקלו לערוך אירועי השקה שונים, למשל: לאנשים בעבודה, לחברים קרובים יותר, למשפחה, כראות עיניכם.

 3. שבוע הספר

מה שאני עשיתי בשבוע הספר היה פשוט מאוד. יצרתי קשר עם העירייה וביקשתי להצטרף לסופרים שמציגים את ספריהם בדוכן של "יוצרים מקומיים". במידה ובאירועי שבוע הספר באיזורכם אין דוכן של יוצרים מקומיים הציעו לערייה לפתוח דוכן כזה! דוכן של יוצרים מקומיים נפוץ מאוד כיום.
הוספתי שלטים שהציגו ביקורות של גולשים ומבקרים על הספר שלי, הכנתי משפט מפתח שמסכם את הספר ומסקרן את השומע לדעת קצת יותר.
באירועי שבוע הספר מכרתי בוודאות למעלה ממאה ספרים בכמה הזדמנויות שונות.

"אני הורגת אותך" בשבוע הספר בדוכן של "יוצרים מקומיים"

4. אירועי שבוע הספר אלטרנטיביים

במקביל לשבוע הספר ישנם כל מיני אירועים שניתן בהם למכור את הספר שלכם, אחד מהם הוא שבוע הספר האלטרנטיבי (אינני בטוח שהוא ממשיך להתקיים, בכל מקרה, שווה לבדוק) או פסטיבל "עט לשינוי" המסורתי. אני הייתי פעם אחת בכל אירוע ומכרתי כמות יפה של עותקים.

 5. הפקת סימניות ומדבקות

עזרים שונים לפרסום הספר אפשר להפיק בכל בית דפוס או דרך ההוצאה שלכם. אני השתמשתי גם בסימניות וגם במדבקות. סימניות הינן פרסום יפה וסולידי לספר שלכם; חלקו אותם גם למי שאינו קונה את הספר, שלחו לחמכם!
דוגמאות לסימניות ולמדבקות ניתן לראות כאן

 6. חנויות ספרים קטנות וחנויות נישה

כדאי ליצור קשר עם בעלי חנויות ספרים קטנות ולהציע להם שותפות במכירת הספרים שלכם. במידה והספר שכתבתם עוסק בנישה מסויימת, הציעו לחנויות רלוונטיות למכור את הספר שלכם. למשל אם כתבתם ספר על חוויות הטיול שלכם בדרום אמריקה, הציעו לחנויות כמו למטייל ומסלול, להציג את הספר שלכם בחנות ולהתחלק ברווחי המכירה.

עד כאן.
שאלות ניתן לשרשר כאן.
להתראות בינתיים,
אופיר

  10 Responses to “שיווק פרסום ומכירות – חלק שלישי: מכירות”

  1. לו היה לי את הכוח והתושיה שלך….
    כיף לקרוא את מה שכתבת ואני בטוחה שאלמד ממך דבר או שתים…או שלוש
    שנצליח להפיץ את הספרים שלנו ואם הייתי יודעת איך לנצל את הפיסבוק והאתרים השונים הייתי מקדמת את ספרי. בכל אופן נהנתי לקרוא ו'לשבור את המגירות'

    ובינתיים – שבת שלום ושבוע טוב – ובפורום אישי זה אציין שאתה באמת 'לוחם' וזה משהו מאד מיוחד בימים טרופים אלה. בהצלחה!!!!!!!!!

    הלן http://www.zakai.com/newbook

  2. המון הצלחה!! נשמע נפלא, בעזרת השם תגיע רחוק עם מוטיבציה שכזאת!

  3. היי אופיר,

    תודה על פוסט מלא בתובנות.

    אנחנו שמחים לעניין אותך בפרויקט "החממה הספרותית" של סטימצקי –

    "החממה הספרותית" הוקמה במיוחד עבור הכותבים למגירה – ומיועדת עבור כל מי שכותב למגירה ורוצה להגשים חלום ולהוציא לאור ספר.

    כיום על מנת להוציא לאור ספר יש לעבור מספר שלבים:
    בדרך כלל אנשים שולחים את היד להוצאות הספרים בישראל– 95% מהספרים נפסלים בשלב זה בשל שיקוליים מסחריים ושיקולי תוכן גם יחד. לכן אנשים פונים להוצאות אשר תמורת מימון עצמי מאפשרות להוציא את הספר לאור. בדרך כלל מדובר בעלויות שבין 30 – 40 אלף שקלים, ואז צריכים למצוא מפיץ שמורשה לעבוד עם סטימצקי, גם אז אין הבטחה שהספר יילקח לחנויות הרשת ואין הבטחה לגבי תצוגתו בחנויות. גם החממה הספרותית, מאפשרת להוציא לאור ספר במימון עצמי . אולם בניגוד להוצאות האחרות סך עלות הפקת והדפסת הספר נעה בין 20-25 אלף שקלים (המחיר תלוי מספר עמודים ומספר עותקים שהסופר בתיאום עם ההוצאה מחליט להדפיס). מדובר בהוצאה לאור של ספר דיגיטלי מוצפן לצד ספר מודפס שיוצג במדפים ייעודים ובבולטות בכל 140 חנויות רשת סטימצקי. מעבר ליתרון הבולטות בחנויות, היתרון נוסף הוא עניין זכויות היוצרים. בחממה הספרותית זכויות היוצרים נשארות אצל הסופר, עם חתימת החוזה אנו מבקשים בלעדיות של שנה אחת בלבד על מכירת הספר בחנויות. זכויות היוצרים חייבות להיות שייכות למחבר ואינן עוברות לחממה הספרותית גם בתקופת החוזה.

    תוכל לקרוא פרטים נוספים בקישור הבא –
    http://www.steimatzky.co.il/hamama/
    נשמח לשמוע את דעתך על הפרויקט.

    • שלום רב לצוות החממה הספרותית.
      אני שמח שהגעתם לבלוג שלי.
      כפי שהצגתם ישנם כמה וכמה יתרונות בתוכנית שלכם.
      עם זאת, החיסרון העיקרי שאני רואה בה היא העדר העריכה הספרותית של הספרים היוצאים לאור,
      דבר הפוגע באיכות של הספרים היוצאים לאור בחממה הספרותית, וכמו כן גם בכותבים שעם עריכה מתאימה יכולים ללמוד כיצד לשפר את כתיבתם וגם להוציא לאור ספר ראוי יותר.
      החממה הספרותית, לפי התרשמות שלי, לא מקובלת ע"י הקהל הרחב והקונים שלה הינם בדרך כלל חברים של המחבר או המחברת.
      עבודה עם עורכים ומגיהים יכולה לשפר את הפרויקט שלכם, אין מנוס בעיני מלפעול כמוציאים לאור לכל דבר ולתת לסופרים את החבילה הכוללת, שהחלק החשוב בה, כאמור, הוא עריכה נאותה.
      אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט שכתבתי בעניין.

      • שלום אופיר,

        תודה על תגובתך.

        במסגרת הוצאה לאור בחממה הספרותית כל כתבי היד עוברים לקטורה. הלקטורים המקצועיים שלנו הם אנשי ספר הבקיאים מאד בכל הקשור לסגנון ועומק כתיבה. המלצתם אם להוציא את הספר לאור או לא פעמים רבות מותנית בהמלצה לבצע עריכה ספרותית. במקרה כזה אנו ממליצים לבצע עריכה ספרותית טרם תחילת תהליך הפקת הספר. מאידך,הפקת הספר והדפסתו אכן כרוכה בעלויות הדפסה, עימוד, עיצוב כריכה וכו'. עלויות אלו אינן קשורות לתוכן הספר וחלות עליו בכל מקרה. החזר ההשקעה תלוי כמובן בכמות העותקים שנמכרת. אנו רוצים ומאמינים שכל ספר בכל הוצאה יימכר במירב העותקים.

        • גם אני נתקלתי בפרסומים של החממה הספרותית והתרשמתי מאוד.
          פניתי למספר חנויות של סטימצקי כדי להתרשם לחשיפה שמקבלים הספרים ולוודא האם אכן סטימצקי עומדת בהבטחותיה.
          לצערי, ההתרשמות שלי היא, שהספרים עומדים במדף מיוחד, היכנשהו מאחורי הקופה, והגם שהם בתצוגה פרונטלית לכאורה, הרי שיש שם מספר גדול מאוד של ספרים, דבר המביא לכך שישנם לא מעט ספרים ה"נחבאים" מאחורי אחיהם.
          במצב שבו, כדרך קבע, יש מבחר רב של ספרים על שולחנות הכניסה, הגישה אל עמדת "החממה הספרותית" כמוה כגישה אל אחורי החנות לספרים המוחבאים במדפים ללא תצוגה פרונטלית.
          לדעתי, הלכה למעשה, הבטחתה של סטימצקי לא באה לידי מימוש. ספרי ה"חממה הספרותית" לא זוכים לחשיפה.
          הייתי מצפה כי הספרים יוצגו במדף בולט, כפי שמוצגים הספרים שבמבצע ל"חברי מועדון".

          • שלום תמר,

            אנו מתנצלים על התגובה המאוחרת.
            ספרי החממה אכן מוצגים על מדפים ייעודיים בחנויות הרשת. לא בכל החנויות מדפים אלו מוצגים במיקום זהה מאחת ולא כל החנויות זהות במבנה ובגודל שלהן. חנויות הרשת, רובן ככולן, מציגות את ספרי החממה בצורה בולטת. ספרים בהוצאת החממה הספרותית אף משתתפים במבצע המרכזי של הרשת ולעיתים אף מונחים על מדורג המבצע במרכז החנות.

            בברכה,
            אלונה זמיר,
            מנהלת החממה הספרותית

  4. האם קיבלת כבר תשובות מכל ההוצאות?
    עוקבת אחרי הבלוג שלך וסקרנית, מה גם שאני נמצאת במצב דומה.

    • הי ענת,
      כרגע הספר נמצא בעריכה של עורכת ספרותית.
      אני מתכוון לעשות סבב נוסף, בעקבות רמזים מהוצאות גדולות שהספר זקוק לעריכה נוספת בכדי להתקבל.
      בקרוב אעדכן.
      בהצלחה גם לך!
      אשמח אם תשתפי את הקוראים ואותי במסע שלך
      אופיר

  5. מצויין ועוזר בהחלט!
    האם הספר הבא שלך יצא שוב בהוצאת גוונים, או הוצאה אחרת?
    שיהיה בהצלחה!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>