התכונה החשובה ביותר לסופר

מעשה (אמיתי) בבחור צעיר ששלח לסופרת יוכי ברנדס קטע מסיפור וביקש שתעזור לו להיות סופר. כתיבתו של הצעיר מצאה חן בעיניי הסופרת. היה ניכר בעיניה שהבחור מוכשר.

יוכי הסכימה ללוות את הבחור בצעדיו הראשונים כסופר בישראל.

מידי פעם הוא היה מתקשר ומבקש אוזן קשבת או מילות עידוד.

לאחר כשנה גילה לה הבחור באחת משיחותיהם שהוא כתב עד אותו רגע עשרה עמודים בלבד מספרו החדש.

“זה הכל?” נדהמה יוכי.

“מה לעשות?” אמר הבחור, “אני לא מצליח לשבת יותר מרבע שעה, יש לך איזה טיפ בשבילי?”

“יש לי”, אמרה יוכי, “טיפ חשוב מאוד: אל תהיה סופר.”

אנשים נוטים לחשוב שכדי להיות סופר דרוש ידע טוב בשפה, יכולת לספר סיפור ולפטופ,” אמרה יוכי ברנדס; “צר לי לאכזב אותך,” ציינה בפנותה לסופר הצעיר, “לפני הכל אתה זקוק למספר תכונות שבלעדייהן הכישרון שלך לא יניב ספר.”

“התכונה שהכי נדרשת מסופר חוץ מריכוז, התמדה ויכולת לעבוד בבדידות מוחלטת היא סבלנות. כן סבלנות. תכונה כל כך פשוטה ולא זוהרת. חקלאית כמעט.”

 

עד כאן על הכתבה של יוכי ברנדס שפורסמה במוסף 24 שעות של ידעות אחרונות, דצמבר 2007.

רבים מאיתנו לוקים בחוסר סבלנות, לעיתים גם אני. קשה לנו לשבת שעות על גבי שעות, לחשוב על עוד אפשרויות, לרדת מדרגה נוספת אל נפשה של הדמות שלנו, להמשיך וללטש את הטקסט, למרות שבעיניינו הוא כל כך חלק עד שלרגע היינו בטוחים שאנחנו רואים בו את בבואתנו.

סבלנות גם צריכה לבוא לידי ביטוי במירוץ שלנו אל הוצאות הספרים, במירוץ אל המדפים בחנויות. אבל על זה כבר דיברתי מספיק בשאר הפוסטים בבלוג.

סבלנות היא תכונה כל כך נדירה בימינו וכל כך חשובה להבשלתו של הספר שלנו. אין לנו ברירה אלא לפתח את התכונה הזו בנו, כפי שעלינו לפתח רגישות לפרטים, מקוריות בכתיבה, והתמדה.

 

 

 

 

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות