חתימת חוזה הוצאה לאור

קיבלתם תשובה חיובית והחלטתם שזו ההוצאה המתאימה עבורכם? – מזל טוב!

עדיין דרך ארוכה לפניכם; תהליך ההוצאה לאור לוקח מספר חודשים, מרגע החתימה ועד שהספר שלכם יופיע בחנויות הספרים. העבודה עם עורך ספרותי, ועם המערכת המשומנת של ההוצאה לאור; הדפוס, העיצוב, וההפצה היא חוויה מעשירה ומרגשת.

בשלב הזה תקבלו חוזה סטנדרטי של ההוצאה. אל תחתמו מיד. קחו אותו ועברו עליו בבית. אין שום סיבה שתקבלו את כל הסעיפים של ההוצאה ככתובם. אמנם סביר להניח שבסופו של דבר החוזה ישאר כמו שהוא או דומה מאוד, אבל בהחלט יכולים להיות סעיפים שניתן יהיה לשנות.

ככלל, הכוח נמצא בידיים של ההוצאה. הם יכולים לטעון שזהו החוזה שמקבלים כל הסופרים ושאין מקום לשינויים.

בעיקרון הצדק איתם, ובכל זאת חוזה עם הוצאת ספרים הוא חוזה לכל דבר; גם אותו אפשר לשנות אם בידכם הכוח או במקרים מסוימים, אם פשוט תבקשו יפה. בכל מקרה ישנם כמה נושאים שכדאי וניתן להתעקש\להתמקח עליהם:

  1. הכי חשוב: המילה האחרונה במקרה של מחלוקת בינכם לבין העורך על תוכן הספר היא שלכם.
  2. הייתי מוסיף ניסוח דומה גם בנוגע לעטיפת הספר, אם כי יש לזכור שההוצאה מנוסה ומקצועית בנושא העיצוב, נסו לשאוף לכך שההחלטה הסופית תהיה בהסכמה.
  3. כדאי, כמובן, לנסות להעלות את אחוז התמלוגים המגיעים לכם ממכירות הספר.
  4. אפשר ורצוי לנסות לקבל כמה שיותר עותקים חינמיים עבורכם (ישנן הוצאות בהם כל הספרים הם שלכם ממילא, בוודאי אם שילמתם את כל עלות ההפקה).
  5. התעקשו על כך שהרישיון שאתם נותנים למוציא לאור יחזור לידכם במקרה שעותקי הספר יאזלו מהשוק וההוצאה לא תדפיס הדפסה נוספת, ובכל מקרה אחרי כמה שנים.
  6. התעקשו שבחוזה יהיה רשום מתי ובאילו תנאים נוספים יחזור הרישיון לרשותכם; למשל במקרה של עיכוב משמעותי במועד ההוצאה לאור, או אם חלפו מספר שנים וברצונכם להוציא בעצמכם הוצאה מחודשת של הספר שלכם (במידה ולמשל הפכתם בזמן הזה לג’י קיי רולינג ואתם רוצים להתקשר עם הוצאה שתיתן לכם תנאים טובים יותר).
  7. הקפידו על כך שאם הספר יצליח, גם חלקכם בתמלוגים יגדל.
  8. שאפו לתת להוצאה רישיון להוציא את הספר בעברית בלבד. הרישיון להוצאה בשפות אחרות צריך להישאר שלכם. מוטב לשמור את הזכויות גם להוצאה אפשרית בהפקות קולנוע, תיאטרון או כל מדיה אחרת.

עד כאן. כל הסעיפים כפופים לשכל הישר, ולשינויים המתבקשים ממציאויות חדשות בשוק הספרים הישראלי. נסו להבין את נקודת המבט של ההוצאה, לא על הכול צריך להילחם. בחרו בדקדקנות את הנקודות עליהם תתעקשו.

במידה ויש לכם עוד שאלות, כתבו לי במייל: ofiroz2010@gmail.com

בהצלחה!

 

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות