איך אני משווק את הספר שלי והמלצות לשיווק הספר שלכם

עריכה 2020: הפוסט נכתב מזמן ודברים בינתיים השתנו. קחו זאת בחשבון.

בחודש האחרון עברתי בארבעים(!) חנויות של צומת ספרים – חצי ממספר החנויות בארץ. זו הייתה חוויה נעימה ומרתקת; רוב המוכרים ומנהלי החנויות פרגנו מאוד, הם קיבלו בשמחה את עותק הקריאה ואת הקומוניקט שהכנתי, וחלקם אף דאגו לקדם את מיקום הספר בחנות, למרות שברובן הוא כבר הופיע בשולחנות המרכזיים. יצאתי בהרגשה שאני מצליח להפיץ את הבשורה, לפחות בדרכי הצנועה.

בסוף המסע עברו לי במוח שתי תובנות:

  1. זו מלחמה אבודה
  2. אין ברירה אלא להילחם אותה

הסיכוי שמנהלי החנויות והמוכרים בחנות באמת ייקחו את הספר הביתה ויקראו אותו, ואז יחזרו וימליצו עליו לקוראים הוא די נמוך, ובוודאי שלא יבחרו בו להיות “המלצת הצוות” השמורה בדרך כלל לספרים שבבעלות הרשת.

אבל זו עבודה שחייבים לעשות כדי להגיע למודעות, כדי להגיע לקוראים, גם אם הם מוכרים בחנויות. והרי זו המטרה שלי, לא כספית, כך אני שולח את לחמי בכל הכיוונים, זורע זרעים בכל השדות. בתקווה שאחד מהם אולי ינבוט.

ובינתיים כבר יש לי מספרים מהחודש הראשון לשיווק הספר:

  • שם של התחלה נמכר ב- 130 בשבוע האחרון של מרץ והראשון שלו על המדפים (המידע שאני מקבל הוא לפי רבעונים) או כמו שאמר לי מנהל אחת החנויות: “הוא במבצע. הוא בשולחנות המרכזים. כל עוד זה המצב הוא ימשיך להימכר, אין לך מה לדאוג”.
  • רוב המוכרים שהתקשרתי אליהם אחרי שלושה שבועות אין מושג איפה עותק הקריאה שנתתי להם (מדובר בעשרות חנויות), אבל בשני מקרים נאמר לי שמישהו מהם אהב את הספר וממליץ עליו לקוראים.
  • בחנויות בהם נמכר הספר טוב, מנהלי החנויות מזמינים יותר עותקים ודואגים למיקום טוב; ראו דוגמא בסניף צומת ספרים בגרנד קניון, חיפה: לא פחות מ-12 עותקים הוזמנו ושם של התחלה נמצא שם בשורה הראשונה, ממש בכניסה לחנות.

אז אם גם אתם בקרוב מוציאים ספר לאור ומודאגים מהמכירות, אלה הדברים שאני ממליץ לעשות:

  1. לפני סגירת החוזה להתעקש לקבל כמה שיותר עותקים שיועברו למחבר בחינם, אתם תזדקקו להם, אם למכירה, ואם לקידום מכירות, לפרסים או למלגות.
  2. לא להתפשר על איכות העטיפה והתיקונים בטקסט, גם אם זה אומר לקרוא את הספר בפעם העשירית (או החמישים)
  3. להתעקש עם המו”ל שיעשה כל שביכולתו להכניס את הספר למבצעים. שאף אחד לא יגיד לכם אחרת; אם אתם לא סופרים מוכרים הספר שלכם ימכור הרבה יותר אם הוא ישתתף במבצעים
  4. לחפש מישהו שיסכים לכתוב ביקורת בגב הספר (הפעילו קשרים! הפעילו מכרים, הפעילו את הפייסבוק, אל תתביישו לפנות לאנשים מוכרים בתעשייה)
  5. לבקר לפחות בכמה חנויות לתת עותקים למנהלי חנויות (בעדיפות ראשונה) או למוכרים (בעדיפות שנייה), לקחת את השמות ואת הטלפונים ולציין את מצב הספר בחנות, לבקש לקדם אותו במעמד הביקור, ואם הם אוהבים אותו כמובן להמליץ לקוראים.
  6. לעקוב אחר רשימת יחסי הציבור אליה שולחים את הספר (כיום כמעט כל הוצאה שולחת שלושים עד חמישים עותקים למבקרים לעורכי עיתונים ותוכניות רדיו וטלוויזיה). נסו ליצור קשר בעצמכם עם אותם אנשים שיש סיכוי שגם יכתבו עליכם.
  7. לעשות מסיבת השקה.
  8. להכין קומוניקט של הספר לחלק בחנויות ולשלוח לרשימת יחסי הציבור – לעבוד בשיווק, לא לנוח!
  9. לפתוח עמוד פייסבוק ולפרסם בפייסבוק בגוגל, לפחות קצת
  10. אחרי שלושה חודשים – להתחיל את הספר הבא

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות