שיווק פרסום ומכירות – חלק שלישי: מכירות

עריכה 2020: הפוסט נכתב מזמן ודברים בינתיים השתנו. קחו זאת בחשבון.

בין אם הוצאתם את ספרכם לאור בהוצאה גדולה ובעיקר אם מדובר בהוצאה בינונית-קטנה, מוטב להשקיע מחשבה וזמן רב כדי למכור בעצמכם את העותקים שברשותכם. אם הוצאתם לאור בהוצאה קטנה סביר להניח שישארו ברשותכם מאות עותקים.
נכון, את העבודה הזו אמורה לעשות ההוצאה לאור שמומחית בהפצה ומכירה של ספריכם, מה גם שזהו אינטרנס מובהק שלה. אבל כמו שכולכם יודעים אנחנו שותפים בשנים האחרונות לשוק אכזרי שהולך ונעשה צפוף יותר ויותר; ההיצע גבוה בהרבה מן הביקוש.  וכדי לענות על אותם צרכים של סופרים צעירים קמות הוצאות קטנות רבות שנמנעות מכל סיכון ומגלגלות את ההשקעה המלאה בהפקת הספר אל הסופר.
כך, נתח גדול מהעותקים ישאר בידייכם ותאלצו למכור את כל אותם עותקים לבדכם. זהו חיסרון אבל גם יתרון גדול מן הטעם הפשוט שאתם המפיצים הטובים ביותר של הספר שלכם!
אז איך עושים את זה?

1. פרסום

מילת הקסם. מעולם לא חשבתי לקנות את ספרו של מאן דהו. אבל במקרה ראיתי ביקורת עליו שהתפרסמה במדור הספרות של אחד העיתונים, או שמעתי ממישהו שקרא את הספר והמליץ עליו. זה עדיין לא הביא אותי לרכוש את הספר בחנות, אבל אז נתקלתי בסופר בפייסבוק וראיתי שהוא פתח עמוד לספר שלו. קראתי כמה קטעים והיה די נחמד. אבל כשראיתי אותו בדוכנים של שבוע הספר עומד ומוכר את הספר שלו, כבר ניגשתי אליו, כמו מכר ותיק, בירכתי אותו, קניתי את הספר שלו, וכמובן ביקשתי הקדשה אישית.
הסיטואציה הזו מתארת נאמנה אפקט שנקרא: “מעגלי קנייה”.
מומחים טוענים שישנם שבעה מעגלי קנייה; אתה יכול להיתקל במוצר מסויים פעם פעמיים שלוש וארבעה. ובפעם השביעית שאתה נחשף למוצר, אתה תקנה אותו. לכן פרסומות חוזרות על עצמן ולכן המפרסמים פונים לעיתונות הכתובה ולטלוויזיה ולפייסבוק ולרדיו. זה עולה להן הרבה כסף אבל המדיות השונות הללו מביאות את שבעת מעגלי הקניה לכל בית בישראל.
ברור שלרובנו, אם לא לכולנו, אין את האפשרות לפרסם בתקציב גדול, אבל גם תקציב קטן אפשרי:
התחילו למשל עם בנייה של עמוד בפייסבוק לספר שלכם, כמו שעשה יונתן פלטשר שעושה עבודה פרסומית מצוינת ממנה תוכלו להתרשם בפוסט הזה. פרסמו את העמוד שלכם והפיצו אותו דרך חבריכם. צרו קשר באמצעות הפייסבוק עם פרופילים ועמודים רלוונטיים בתחום הספרות – ישנם לא מעט כאלה. בהמשך הפוסט הזה אפרט דרכים נוספות, חינמיות, לפרסום הספר שלכם, או כאלו המצריכות השקעה כספית קטנה.
(לעצות נוספות בנושא שיווק ופרסום הציצו גם בפוסט הראשון בסדרה)

 2. ערב ההשקה של הספר

הדרך הטובה ביותר למכור את הספר. האורחים הם מה שנקרא “לקוחות חמים”, הם מכירים אתכם וסביר להניח שאם הגיעו אכן ירכשו את הספר שלכם. למוגבלי תקציב ניתן לעשות את ערב ההשקה בבית. אפשר לבקש ממישהו לקרוא קטעים מהספר שלכם או לקראו בעצמכם. לספר קצת על תהליך הכתיבה וההוצאה לאור. בסופו של הערב שבו וכיתבו הקדשות אישיות לכל הרוכשים. בקשו ממישהו אחר שיתעסק בעניין הכספים כדי שדעתכם תהיה נתונה לתקשורת עם החברים וכתיבת הקדשות. כדאי למכור את הספר בהנחה מסויימת או בסכום עגול, למשל 50 ש”ח. זהו סכום יפה, לא נמוך מידי וככל הנראה לא יעורר מחשבות שניות אצל הרוכשים הפוטנציאלים שלכם. כמובן, דאגו שיהיה לכם עודף כדי למנוע אי נעימות.
שיקלו לערוך אירועי השקה שונים, למשל: לאנשים בעבודה, לחברים קרובים יותר, למשפחה, כראות עיניכם.

 3. שבוע הספר

מה שאני עשיתי בשבוע הספר היה פשוט מאוד. יצרתי קשר עם העירייה וביקשתי להצטרף לסופרים שמציגים את ספריהם בדוכן של “יוצרים מקומיים”. במידה ובאירועי שבוע הספר באיזורכם אין דוכן של יוצרים מקומיים הציעו לערייה לפתוח דוכן כזה! דוכן של יוצרים מקומיים נפוץ מאוד כיום.
הוספתי שלטים שהציגו ביקורות של גולשים ומבקרים על הספר שלי, הכנתי משפט מפתח שמסכם את הספר ומסקרן את השומע לדעת קצת יותר.
באירועי שבוע הספר מכרתי בוודאות למעלה ממאה ספרים בכמה הזדמנויות שונות.

4. אירועי שבוע הספר אלטרנטיביים

במקביל לשבוע הספר ישנם כל מיני אירועים שניתן בהם למכור את הספר שלכם, אחד מהם הוא שבוע הספר האלטרנטיבי (אינני בטוח שהוא ממשיך להתקיים, בכל מקרה, שווה לבדוק) או פסטיבל “עט לשינוי” המסורתי. אני הייתי פעם אחת בכל אירוע ומכרתי כמות יפה של עותקים.

 5. הפקת סימניות ומדבקות

עזרים שונים לפרסום הספר אפשר להפיק בכל בית דפוס או דרך ההוצאה שלכם. אני השתמשתי גם בסימניות וגם במדבקות. סימניות הינן פרסום יפה וסולידי לספר שלכם; חלקו אותם גם למי שאינו קונה את הספר, שלחו לחמכם!
דוגמאות לסימניות ולמדבקות ניתן לראות כאן

 6. חנויות ספרים קטנות וחנויות נישה

כדאי ליצור קשר עם בעלי חנויות ספרים קטנות ולהציע להם שותפות במכירת הספרים שלכם. במידה והספר שכתבתם עוסק בנישה מסויימת, הציעו לחנויות רלוונטיות למכור את הספר שלכם. למשל אם כתבתם ספר על חוויות הטיול שלכם בדרום אמריקה, הציעו לחנויות כמו למטייל ומסלול, להציג את הספר שלכם בחנות ולהתחלק ברווחי המכירה.

עד כאן.
שאלות ניתן לשרשר כאן.
להתראות בינתיים,
אופיר

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות