שעתה היפה והמציאותית של הוצאה עצמאית

בואו נצא מנקודת הנחה שכולנו כבר יודעים שהוצאה לאור של ספר עולה סכום לא מבוטל של כסף. הוצאות ספרים מסורתיות, שהן עסק כלכלי לכל דבר, צריכות למכור כמה אלפי עותקים כדי להתחיל להרוויח. והיום, כשיש הרבה כותבים ומעט קונים, ברורה התנועה המתמשכת של סופרים ומו”לים לכיוון מודל של הוצאה עצמאית, בה הסופר מוציא בעצמו את הספר ובדרך כלל נעזר בשירותים של הוצאות ספרים עצמאיות.

מה זו הוצאה לאור עצמאית?

הוצאות לאור עצמאיות מוציאות לאור ספרות מקור בתשלום חלקי או מלא של המחבר ובתמורה משאירות את הזכויות אצלו, ולעיתים גם את התמלוגים המלאים על מכירת כל ספר. כך המו”ל מדלג על הסיכון הכספי ומרוויח מתשלום של הסופר עצמו. התופעה הזו מתרחשת, מסתבר, גם בהוצאות מסורתיות שדורשות, במקרים מסוימים, השתתפות כספית של הסופר.

חשוב להבין שלא מדובר כאן בניצול של הסופר, ולא בפחיתות כבוד, לעיתים אפילו להיפך. לאחרונה מתגבשת סצנה חזקה של ספרות עצמאית טובה, ושל סופרים מצוינים שמוציאים לאור לבדם או בעזרת הוצאות עצמאיות. בשנים האחרונות אנחנו עדים לספרות עצמאית משגשגת שזוכה בפרסים (מועמדות לפרס ספיר, זכייה בפרס רמת גן ועוד), ואפילו הופכת ספרים אנונימיים לרבי מכר.

בימים אלה אני מחפש בית לספרי השלישי (אחרי “אני הורגת אותך” בהוצאת גוונים ז”ל ו- “שם של התחלה” בהוצאת פרדס), ובתזמון מושלם גם חברה טובה; שירז אפיק, סופרת ועורכת סיפורי חיים, מחפשת בית לספרה השלישי, אחרי “לנקות את יפו” ו-“בשורות טובות” שניהם יצאו לאור בהוצאת מטר וזכו לשבחים ולמכירות נאות.

אז כסופרים שעושים עבודה יסודית, אחרי עבודת עריכה מתמשכת וכירורגית, ביקרנו בבלוג “לשבור את המגירה” ופנינו קודם כל להוצאות המסורתיות. על פי רוב קיבלנו תשובות מחמיאות מאוד, ושליליות למדי. אנחנו עדיין ממתינים לתשובות אחרונות מצד שתי הוצאות מסורתיות, אך במקביל נעזרנו בעמוד: רשימה של הוצאות ספרים מומלצות ופנינו להוצאות עצמאיות. אחרי בדיקה של כמה חודשים חזרנו עם כמה תובנות.

אילו הוצאות עצמאיות בדקנו?

כפי שסיפרתי כאן בעבר הוצאת פרדס היא הוצאה מצוינת של ספרות מקור משובחת, והיא אופציה טובה להוצאת פרוזה ושירה. לצידה ישנה הוצאה חדשה יחסית בשם ספרי ניב שמציעה מודל מודולרי מעניין שבעיניי מתאים יותר למציאות של היום. בשבוע הבא אפרסם פוסט על הפגישה שלי איתם.

מעבר לכך קמה לא מזמן הוצאת בלה לונה שמוציאה ספרות עצמאית ייחודית, ולעיתים ניסיונית, עם כמה סופרים מעולים. שווה לבדוק איתם אך אם אינני טועה הם סגורים עד סוף 2019. הוצאת גרף מוציאה בעיקר ספרות נוער וכרגע לצערנו לא מוציאה ספרות מקור. הוצאת רימונים היא הוצאה מעניינת המוציאה 12-13 ספרים בשנה, רובם במימון מלא של ההוצאה, אם כי מדובר בעיקר בספרות מתורגמת או ספרות נוער. שווה לנסות.

שירז בדקה בהוצאות ספרים נוספות וקיבלה הצעות מ- ספרא, ומ- עולם חדש וממליצה לפנות גם להוצאת רסלינג שמוציאה בעיקר ספרי עיון ופתחה סדרה של הוצאת פרוזה.

בסופו של דבר חשוב לקבל הצעות מכולן ולהשוות. אם אתם לא בטוחים לגבי הוצאה זו או אחרת בקרו בעמוד שאלות ותשובות שם פירטתי כלים שיכולים לסייע לכל סופר לבדוק אם הוצאה כלשהי מתאימה לספר שלו (ויש גם כמה הפתעות). כמובן שהגישה צריכה להיות הוצאה לאור במחיר סביר, נמוך במידת האפשר, ששומר את הזכויות וכמה שיותר מהתמלוגים אצלכם, אבל חשוב לא פחות השם של ההוצאה, ואנשי המקצוע איתם היא עובדת. כפי שאני תמיד ממליץ בבלוג אל תוותרו על עריכה טובה, על עבודה עם אנשי ספר שאוהבים את עולם הספרות ומתחברים לספר שלכם.

כרגע אני מתלבט בין פרדס, לספרי ניב ואולי, אם ירצה העורך, הוצאת אפיק תחזור אלי עם תשובה חיובית.

שירז עדיין ממתינה לתשובות מכמה הוצאות מסורתיות ומחזיקה בינתיים בהצעות משתי הוצאות עצמאיות.

מה בין הוצאה עצמאית להוצאה עצמית?

הוצאה עצמית כשמה כן היא: הוצאה שבה הסופר מוציא בעצמו את הספר ובעצם מתפקד כמו”ל של עצמו. אך במסגרת אותה הוצאה עצמית הוא בוודאי נעזר בשירותיהן של אחת או יותר הוצאות עצמאיות. לכן הגבול כאן הוא מטושטש. אני ממליץ להישען על הידע והניסיון של הוצאה עצמאית כלשהי ולקחת לפחות חלק מהשירותים שהיא נותנת. מו”לות היא מקצוע, ואנחנו סופרים, לא מו”לים. ישנן מספיק הוצאות עצמאיות הגונות שיכולות לעזור לנו, לחסוך לנו זמן יקר ולעשות את הדברים כמו שצריך.

בקרוב נשב, שירז ואני, אחרי שנקבל את כל התשובות וההצעות, ונשווה בין הוצאות הספרים הרלוונטיות, נגדיר מה חשוב לנו יותר ומה פחות (ספר שמע או ספר אלקטרוני? הפצה עצמית או דרך החנויות? הכנסות ממכירות עצמיות, או הוצאה לאור בחו”ל?) וכך נוכל לקבל החלטה מושכלת ונלך על ההוצאה הכי טובה עבור כל אחד ואחת מאיתנו.

גם אתם עומדים בצומת הזה? קחו את הזמן וערכו מחקר מעמיק. יש כאן בלוג שלם לרשותכם.

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות