הפגישה עם ספרי ניב לקראת ההוצאה לאור של ספרי השלישי

עד כה, בשלושת הפעמים בהם סיימתי ספר שהיה מוכן לצאת לאור, נצמדתי, באופן טבעי, להוצאות המסורתיות, המוכרות, בתקווה שיוציאו לאור את כתב היד שלי. היום העולם הוא אחר; ההוצאות המסורתיות לא לוקחות סיכונים ומוותרות גם על כתבי יד מצוינים לטובת כאלה שלדעתם ימכרו יותר. הוצאות עצמאיות הופכות להיות יותר ויותר משמעותיות, ונותנות פייט מבחינת התנאים לסופרים, כמו גם מבחינת איכות (בשנים האחרונות זכו ספרים שיצאו בהוצאה עצמאית בפרסים ספרותיים מובילים כמו פרס רמת גן ומועמדות לפרס ספיר, ויותר ספרים עצמאיים הופכים לרבי מכר). כתוצאה מכך ישנם מקרים שבהם אפילו סופרים מוכרים שהוציאו בהוצאה גדולה מעדיפים להוציא בהוצאה עצמאית, שומרים את הזכויות לעצמם ואפילו מצליחים להרוויח יותר. לפני כשבועיים נפגשתי עם הוצאה מעניינת שיכולה להוות אופציה טובה לספרות עצמאית – ספרי ניב.

סיפור הפגישה שלי עם ההוצאה

ספרי ניב מסתמנת כהוצאה של הדור החדש; עם גישה חדשנית, שיווק מותאם למאה ה-21 (הגיע הזמן לא?) וניסיון רב. ההוצאה מוציאה כ- 350 ספרים בשנה – ובפועל ממצבת את עצמה כאחת מההוצאות הגדולות בישראל, למרות שהיא צעירה יחסית.

העברתי את כתב היד ללקטורה ולאחר כשבועיים חזר עם חוות דעת מנומקת. הצעת המחיר של ספרי ניב היא מודולרית, ניתן לוותר על חלק מהסעיפים, למשל שיווק הספר בפייסבוק, הוצאה אלקטרונית וכד’. אבל על הדברים החשובים הם מתעקשים, ובצדק: עריכה ספרותית ולשונית, הגהה לאחר עימוד, והדפסה של 500 ספרים (ולא אלף, מה שעלול, עם כל הרצון הטוב, להשאיר במחסן שלכם ארגזים על ארגזים של עותקים מיותרים) שמטרתה היא לחוש את התקדמות מכירות הספר, בתקווה ש”תאלצו” להדפיס עוד מהדורה.

בנוסף, ספרי ניב מציעים שירות מעניין מאוד: הפצה בפסטיבלים וירידים ספרותיים בעולם כמו פרנקפורט, לונדון ויריד ספרי ילדים בבולוניה. הם מגיעים לירידים האלה לפגישות עם מוציאים לאור ומציעים להם מספרי ההוצאה. אמנם מו”לים מגיעים לירידים האלה כדי למכור ולא לקנות, אבל להוצאה כבר כמה הצלחות במכירת זכויות לתרגום בחו”ל.

כמי שבעצמו כיתת רגליו לירידים ספרותיים וניסה (וגם נפגש) עם סוכנים ומו”לים מהעולם, לי אישית התוספת הזו מאוד חשובה מכיוון שאחת המטרות שלי היא להוציא לאור את הרומן השלישי שלי בחו”ל.

הגישה השיווקית של ספרי ניב

הגישה השיווקית של ספרי ניב טוענת שלאחר הוצאת הספר כדאי לפתוח במכירה עצמית מוקדמת (בין השאר בעזרת סמינר שיווק חינמי לסופרי ההוצאה ושיווק ממוקד ברשתות החברתיות, בתשלום). ספרי ניב טוענים, ובצדק, שאחרי שלושה שבועות בחנויות, אם הספר שלכם לא נמכר בכמויות הוא נדחק לאחור עד היעלמות מוחלטת במחסן החנות, ולכן מציעים לשקול את ההפצה המסורתית לחנויות הספרים רק אחרי שהספר שלכם זוכה לאיזושהי תפוצה וחשיפה.

בנושא הזה אין לי דעה נחרצת לכאן או לכאן, בעיניי חשוב שהספר יופיע בחנויות הספרים הגדולות, אבל בכל מקרה כדאי לעשות את השיווק המוקדם בעצמכם, ואולי מוטב לכם לשמור את התמלוגים המלאים לעצמכם ולהפיץ לחנויות בתזמון הנכון עבורכם.

בסוף הפגישה קיבלתי את הצעת המחיר המודולרית שנבנתה על בסיס אורך כתב היד והעבודה הדרושה עליו. באופן כללי, בהשוואה להוצאות עצמאיות אחרות ההצעה של ספרי ניב נראית לי סבירה והוגנת, אם כי תמיד יש לבדוק כמה וכמה הוצאות מומלצות – ראו: רשימה מומלצת של הוצאות ספרים.

בהצלחה!

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות