איך לבחור עורך ספרותי לספר ראשון

אחרי הפוסט הקודם בו עברנו על החשיבות הגדולה של עבודה עם עורך ספרותי, נשאלת השאלה איזה עורך מומלץ ואיך אפשר לבחור עורך ספרותי מתאים לכתב היד שלכם.

בניגוד להוצאות לאור רלוונטיות, שמספרן לא גדול, ואת חלקן אני מכיר אישית או שהצטברו לא מעט עדויות מצד סופרים של ההוצאה, כשמדובר בערוך ספרותי יהיה קשה לי להמליץ על עורכים ספציפיים, ראשית מכיוון שיש המון עורכים, ונוספים המון עורכים חדשים ורלוונטיים שאינני מכיר. אבל העקרונות שעוזרים לנו בבחירה של הוצאה לאור דומים גם במקרה הזה:

  1. לפני שאתם פונים לעורך חיצוני ערכו את ספר בעצמכם, או השתמשו בעזרתם ובסקירתם של קוראים ביקורתיים. השלב הזה חשוב מאוד. כדאי שעורך ספרותי יגיע לכתב יד מגובש וערוך במידת האפשר.
  2. כתב היד שלכם דומה לספר אחר שיצא לאור, או לחילופין מאוד אהבתם ספר כזה או אחר – חפשו את העורך! רוב העורכים בארץ כבר עובדים גם כפרילנסרים ויכולים לערוך מחוץ להוצאות איתם הם עובדים. כיום פשוט יותר לפנות ישירות לעורך, או לעורכת, לציין לטובה את הספר שערך או ערכה, ולבקש לבדוק אפשרות לעבודה משותפת.
  3. נסו להתייעץ גם עם סופרים אחרים – אולי הם מכירים עורכים טובים? לא מזיק לשאול ולאסוף שמות של עורכים ספרותיים פוטנציאליים.
  4. ישנם לא מעט קבוצות פייסבוק בהן אפשר לשתף, לשאול, ולקבל המלצות מצד סופרים ועורכים. דרך מצוינת לאסוף עוד שמות ולערוך השוואה.
  5. אמנם אין לי אישית המלצה על עורך ספציפי אבל אפשר להיעזר בפוסט: בעלי מקצוע מומלצים שיעזרו לכם לצאת לאור.

בהצלחה!

אופיר.

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות