"צא לדרך השיווק עם כל הלב, ותמיד עם פרופורציות"
זהו לא ציטוט מדויק, אך ברוח הדברים, של המשורר המבקר והעורך הנפלא אלי הירש, שערך את ספרי השלישי "הטוב מכל העולמות". אני מפרש אותו כך:
"עם כל הלב" – כלומר בטוב, עם מה שמתאים לך, ובדרך שמתאימה לך. לא לעשות פעילות שיווק שאתם לא שלמים איתם רק כי "מישהו אחר עשה אותן" או כי "ככה הוא מכר ספרים". בואו נודה על האמת: בדרך כלל סופרים מוכרים הרבה פחות ממה שהם מצפים, אז אם כבר, תהנו מהדרך. זה כמובן לא אומר לא לשווק בכלל. כל ספר חייב שיווק כדי להגיע לידיים קוראות. אבל זה לא אומר שאתם חייבים מימון המונים או חייבים לקחת יח"ץ או חייבים להגיע לחנויות הספרים. אתם תעשו את השיווק בדרך שלכם, באהבה, ברוגע ועם כל הלב.
"קח הכול בפרופורציות" – כלומר, זה היה יכול להיות נחמד אם הספר שלכם יהפוך לרב מכר, אבל סביר להניח שהוא לא, גם אם הוא מצוין. לכן קבלו את תוצאות המכירות באהבה. אם לא מכרתם כמו שציפיתם, לא נורא. החזרת השקעה היא חשובה ובמקרים מסוימים גם אפשרית, מכירות חשובות גם לקריירה שלכם, אבל הן לא חזות הכול ויש גם מציאות שלא תמיד מסתדרת עם החלומות שלנו.
בסדר הבנתי, מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לשווק ספר?
להלן כמה רעיונות לפי סדר כרונולוגי:
אל תתפשרו על עריכה ספרותית ברמה גבוהה, על עיצוב הכריכה וכתיבת גב הספר. טריוויאלי ובכל זאת, חשוב.
במעמד החוזה, התעקשו לקבל כמה שיותר עותקים חינם מהספר שלכם (אפשר 20, אפשר לבקש גם יותר). זה גם סביר לבקש וזכותכם. זה הספר שלכם. בנוסף הגיעו להסדר עם ההוצאה שתוכל למכור לכם ספרים במחיר מוזל מאוד (נאמר חצי מעלות הספר).
המהדרין יוצרים קהילה של קוראים עוד הרבה לפני הוצאת הספר, אפילו שנה לפני. נשגב מבינתי איך הם עושים זאת. מוזמנים לקרוא על מסען של מאירה ברנע גולדברג ושל מור אסאל ולקבל השראה.
טפטוף טיזרים כחודשיים לפני הוצאת הספר. מוזמנים לעקוב אחר הטיזרים ששיתפה שירז אפיק בחודשים לפני הוצאת ספרה המצוין "ליל הברווזים" בפרופיל הפייסבוק שלה ואיך השתמשה בקונספט של ברווזים לקידום הספר.
השתמשו יותר בפרופיל האישי ופחות בעמוד עיסקי בפייסבוק (עמוד עסקי מאפשר לכם להגיע לקוראים באמצעות פרסום ממומן, אפשרי למי שרוצה ויכול, ממש לא חובה), בפרופיל יש לכם כבר עוקבים וחברים ופוסטים אישיים ואף חושפניים מחוויית הכתיבה, כמו גם פירגון לחברים ולאנשים הטובים בדרך יכול מאוד לעזור.
דברו עם הקונים הפוטנציאליים שלכם, השתמשו בלבבות, לא במכירות.
1. צרו רשימה של כל האנשים שהייתם איתם בקשר אי פעם. חדשו קשרים וספרו להם על הספר.
2. פנו למכרים בצורה עדינה ומכבדת והציעו להם לרכוש את הספר.
3. זכרו: אנשים יקנו את הספר בגלל מי שאתם, הרבה יותר מאשר בזכות הספר הנפלא שלכם.
שלחו לסוקרים, בקשו דירוגים מקוראים באתרים, נסו לזכות בביקורות בעיתונות ובאתרי חדשות.
לא לשכוח לעקוב! אין כאן שגר ושכח.
דאגו להופיע באופן בולט באתרים כמו:
1. רשתות חברתיות (פרופיל אישי, פרסום סקירות של קוראים וכד').
2. אתר עברית.
3. אתרים של חנויות ספרים אם הספר שלכם בחנויות.
4. אתרים של חנויות עצמאיות: סיפור פשוט, המגדלור, תולעת ספרים.
5. אתר נוריתה.
עקבו אחר סופרים אחרים ודרך הפעולה שלהם, איפה הם מופיעים, לאן הם מקשרים, מהן תוצאות הגוגל הרלוונטיות של הספר שלהם ונסו ללמוד מהם כמה שאפשר.
במידה והספר שלכם נמצא ברשתות הספרים:
- בקרו בחנויות, תנו עותקים למנהלי חנויות או למוכרים.
- קחו פרטי קשר ועקבו אחרי מצב הספר בחנות.
- בקשו להניח את הספר במקום בולט בחנות (תמיד אפשר לנסות).
הרצאות ואירועים (בעיניי סעיף חשוב מאוד):
- ערכו מסיבת השקה לספר.
- העבירו הרצאות במקומות עבודה, ספריות ציבוריות ואירועים שונים.
- התארחו במועדוני קוראות שקיימים כמעט בכל עיר.
- השתתפו באירועים אלטרנטיביים לשבוע הספר ובערבי קריאה.
שיווק ספר הוא אתגר קשה ולא תמיד נוח, אך הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההוצאה לאור. חשוב למצוא את האיזון הנכון בין השקעה בשיווק לבין המשך הכתיבה והיצירה. מצאו את הדרך שלכם. עבדתם כל כך קשה על הספר – תנו לעצמכם את המתנה ליהנות גם מדרך השיווק.
שלכם,
אופיר