לשווק את הספר באמצעות מימון המונים – פוסט אורח

שלום חברים,

שמי יואב פאעל ואני שמח מאוד להתארח בבלוג הנפלא הזה, ואני מודה אופיר על ההזדמנות לכתוב לכם.
היום אני מדבר אליכם בשני כובעים שונים:
הראשון, כובע של סופר, שאני בטוח שכולכם מזדהים איתו ברמה זו או אחרת.
השני, כובע של יזם.

במאמר מוסגר אני אגיד לכל הקוראים שעוד בתחילת דרכם – הניסיון לימד אותי שהתהליך הנדרש מרגע שהגיתם את רעיון הספר ועד היום בו עם ישראל יושב בבית וקורא את היצירה ששמכם מתנוסס עליה, הוא תהליך ארוך שמצריך ממך להיות יזם לכל דבר, הכולל יצירת "מוצר" מצוין, מציאת שותף לדרך בדמות הוצאה לאור, פרסום ושיווק הספר על ידי שיתופי פעולה יחסי ציבור ועוד.

ועכשיו לנושא לשמו התכנסנו כאן היום, Crowd Funding או מימון המונים בעברית הוא תופעה יחסית חדשה שהולכת ותופסת תאוצה בעולם וגם בבריכה הקטנה שלנו – ישראל.

הרעיון הוא כזה, נניח שיש לי רעיון או פרויקט מעולה, אבל אני צריך כסף בשביל לממן אותו. הדרכים המקובלות עד היום הן להשקיע את הכסף בעצמי אם מתאפשר או לחפש משקיעים עם הרבה כסף שישימו את הסכום הנדרש.

הרעיון של מימון ההמונים אומר משהו קצת אחר: נפנה להמון אנשים, כל אחד ישקיע מעט כסף (בתמורה למשהו – למשל המוצר המוגמר עבורו מגוייס הכסף) וביחד הכסף יצטבר לכמות גדולה ומספיקה למימון הפרוייקט.

בשנים האחרונות, קל הרבה יותר להגיע לכמויות של אנשים ולכן רעיון ה-Crowd Funding קורם עור וגידים בדמות אתרי אינטרנט. האתרים המפורסמים ביותר בעולם הם Indiegogo ו- Kickstarter להם אלפי פרויקטי השקעה בכל רגע נתון ודרכם גוייסו מליוני דולרים. (אגב, אני ממליץ בחום לעבור על הפרויקטים השונים בתחומים המעניינים אתכם, יתכן ותמצאו משהו שתרצו להיות חלק ממנו ולהשקיע בעצמכם).

הפרוייקטים הם שונים ומגוונים, כוללים אתרי אינטרנט, אפליקציות, קבוצות ספורט ואפילו קמפיינים של הבחירות האחרונות. כמה מהבולטים: קבוצה אחת גייסה כסף עבור בר-מסעדה טבעוני בארץ, גיוס אחר בחו"ל שגרף 10 מליון דולר הוא שעון חכם המסתנכרן לסמארטפון, עוד פרויקט מרגש הוא ייצור עצים שזוהרים בחושך (על ידי שינוי בקוד הגנטי של העץ) ועוד ועוד

כדי שתבינו את גודל התופעה, ב-2012 מומנו באתרים השונים כמיליון פרויקטים, וסך הכסף שגויוס ב-2012 מוערך בכ-2.7 מיליארד דולר!  הצפי הוא שב-2013 יגיעו הסכומים ליותר מחמישה מיליארד דולר.

אז איפה אנחנו הסופרים נכנסים לתמונה?

אתרי ה-Crowd Funding מאפשרים לגייס כסף לא רק למוצרים והמצאות אלא לכל פרויקט שיהיה מעניין מספיק כדי שירצו להשקיע בו, למשל ספר.

ובאמת בטפטוף שהולך ומתגבר ניתן למצוא יותר ויותר סופרים שמבקשים מימון בכתיבת ספר הביכורים שלהם באתרים אלו ואפילו מקבלים אותו. האתרים הרלוונטיים יותר לקוראי הספרות העברית הם HeadStart  ו-Mimoona (מימונה). האתרים גוזרים קופון של 5%-15% מהכסף שנאסף (כתלות בסוג ה"מסלול" שבוחרים).

החלטת ללכת על זה? מצוין! בבניית הפרויקט אני ממליץ שתהיו יצירתיים כמה שיותר, תצטרכו לבנות סרטון (לא חובה, אבל הסיכויים לאסוף מספיק כסף מאוד קטנים אם לא תעשו סרטון– אפשר לבנות אפילו בעזרת פאוור פוינט או Prezi, זה מה שאני עשיתי, דוגמה בלינק לפרויקט שלי למטה), תצטרכו להסביר על הספר או הפרויקט, ולבסוף מה התמורה שתתנו לאנשים על ההשקעה שלהם (בדרך כלל יש מדרג מחירים שעבור כל סכום מקבלים משהו אחר), שוב אני אומר – יצירתיות, יצירתיות, יצירתיות. תדאגו שיהיה מעניין.

גיוס הכסף באתרים אלה עבור ספרים, הוא כבר מוכר ואחת הקטגוריות בסיווג הפרויקטים הן "כתיבה וספרות". לא מעט ספרים מומנו בצורה זו, בהם ספרי עיון, ספרי ילדים, רומנים, ספרי שירה ועוד (דוגמאות לספרים שהצליחו לגייס את הכסף: "המדריך לעתיד", "משבי רוח", "חמישה חלומות", "כל מי שאוהב את הירח" ועוד), אני מעריך שיש כמה עשרות פרויקטים כאלה שגויסו או בתהליכי גיוס.

על אף ההבטחה הגדולה, לא כל הספרים מצליחים להשיג את המימון הנדרש, גם כאן השיווק והפרסום של הפרויקט הוא ברובו עבודה שלכם, בעיקר בתחילת הפרויקט.

אתם מוזמנים לראות כדוגמא את הפרויקט שהשקתי ממש לא מזמן עבור הספר שכתבתי "משחק ילדים"

מקווה שהייתי לכם לעזר, אם יש לכם עוד שאלות  אתם מוזמנים ליצור איתי קשר דרך עמוד הפייסבוק (גם לייק יהיה נחמד:))

יואב פאעל

 על  כותב הפוסט:
יואב פאעל, סופר ויזם ירושלמי בעל תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים(MBA) , שרת 7 שנים בצה"ל ביחידת לשם (ממר"מ). עם שחרורו מצה"ל בדרגת סרן, החל לעסוק במספר מיזמים בתחום השיווק באינטרנט ובתחום האלגו-טרידינג, הקים את הסטארט-אפ החברתי Tnoogle וכמובן כתב את הספר משחק ילדים.

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות