איך שומרים על זכויות יוצרים (או: איך לוודא שלא יגנבו ממני את הרעיון)?

כותבים וסופרים יקרים, עלי לפתוח את הפוסט הזה בדיסקליימר: אני לא עורך דין לזכויות יוצרים ואין שום תוקף משפטי לרעיונות שאני מעלה כאן. זו לא המלצה ואם אתם רוצים להיות בטוחים נא להתייעץ עם עו”ד מוסמך לנושא.

לא מעט כותבים שואלים אותי שאלות בנושא והגיע הזמן לפוסט רענון מעודכן לשנת 2023, גם באספקט אישי.

השאלה היא: איך אמנע מהוצאה או כל גורם אחר לעשות שימוש בטקסט או ברעיון שחשבתי עליו ועדיין לא יצא לאור.

התשובה: איך מה לדאוג. החשש מכך שסופר אחר, עורך חיצוני, או הוצאה יגנבו ממני את הרעיון ויוציאו את הספר \ הסיפור במקומי הוא לא רלוונטי. אין שום אינטרס להוצאה לעשות דבר כזה, ובטח לא כותב ששמע רעיון וירוץ לכתוב רומן שלם כדי להוציא אותו לפניכם. אלה לא דברים שקורים, וההוצאה או אותו גנב רעיונות חושפים עצמם לתביעות קשות מאוד. אין סובלנות במערכת המשפט לגניבה של זכויות יוצרים.

שאלה: אבל איך אוכל להוכיח שהרעיון שלי?

תשובה: אין לכך תשובה מוחלטת אבל יש הרבה דברים שאפשר לעשות, והנה הם:

  1. צרו תיעוד של הרעיון שלכם. כיתבו אותו ושלחו לעצמכם במייל. או כיתבו את הרעיון ושלחו לעצמכם בדואר רשום. קבלו את המעטפה ושמרו אותה סגורה. התאריך על המעטפה יהווה הוכחה משמעותית בבית משפט, אם (אם גדול) וכאשר.
  2. אם אתם בכל זאת חוששים מאוד, אתם יכולים להפקיד את היצירה או הרעיון שלכם אצל עורך דין העוסק בזכויות יוצרים. פשוט חפשו עו”ד העוסק בנושא ושאלו אותו אם זה אפשרי. ראו המלצות כאן.

שאלה: מה עם הוצאת סימן רשום?

תשובה: ככלל, אין צורך להוציא סימן רשום וגם לא בטוח שזה יהיה אפשרי. בעיקרון לא מוציאים סימן רשום על רעיון, ולא בטוח שזה יהיה קביל. כדי להוציא סימן רשום יש להוכיח שמדובר במוצר מסחרי שכבר קיים ומוכר. בדרך כלל זה לא המצב ביצירה ספרותית.

הסתייגות: לאחרונה עלה לי רעיון לספר הבא שלי. ולמרות 25 שנות כתיבה אני חוזר שוב לאותו חשש שאותו אני מנסה להפריך כאן. מה שאני עושה הוא לתעד של הרעיון ושלבי הכתיבה שלי בבלוג נפרד שאני מנהל. אני מעדכן אותו מידי פעם וכך אוכל להוכיח שאני כעת עוסק באופן פעיל בכתיבה של אותו רעיון. אני גם עומד בקשר עם עורכות איתן אני משתף את הרעיון ואני סומך עליהן.

חזרה לעמוד הבית של הבלוג לשבור את המגירה.

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות