7 טעויות שסופרים עושים בבחירה של הוצאה לאור

או: איך להתגלח על זקנים של סופרים אחרים

“אם הייתי יודע אז מה שאני יודע היום…”
עשרות פעמים שמעתי את המשפט הזה מצד סופרים שחתמו עם הוצאה לאור לפני שבדקו את הפרטים.
סיימתם לכתוב ספר, ביזע ודמעות. החדשות הרעות הן שעכשיו עליכם ללמוד על עולם ההוצאה לאור. החדשות הטובות: אפשר להימנע מהדם.

הנחת היסוד: הוצאה לאור של ספר בישראל עולה (ברוב המקרים) כסף, לא מעט כסף. אפשר לצמצם, אפשר לחסוך, אפשר גם להוציא ספר בלי עריכה ספרותית ולשונית, בעיצוב מינימלי, להדפיס בעצמכם ולמכור לחברים. אבל אם אתם רוצים ספר ברמה גבוהה, ספרותית, עיצובית ושיווקית, אין ברירה אלא לעבוד עם אנשי מקצוע טובים. אנשי מקצוע טובים עולים כסף.
אבל לא חייבים לשבור חיסכון כדי להוציא ספר טוב. אז הנה כמה טעויות שחוזרות אצל סופרים ואפשר להימנע מהן (מבוסס על מקרים אמיתיים):

פניתי להוצאה ואחרי כמה ימים קיבלתי במייל הצעת מחיר וחוזה לחתימה.

האם ההוצאה כבר הספיקה לקרוא את כתב היד שלכם, להתרשם ממנו, ולגבש עבורכם הצעת מחיר מותאמת אישית?
ככל הנראה לא.
האם זוהי הצעת מחיר אוטומטית שהיא שולחת לכל מי ששולח לה כתב יד?
יתכן…
הוצאה לאור ראויה צריכה לקרוא את כתב היד שלכם, ובהתאם לצרכים ולמטרות שלכם להציע תהליך עבודה מסודר, כדי שבסופו של דבר יצא הספר שלכם לאור באיכות וברמת הגימור הטובה ביותר.
קיבעו פגישה עם ההוצאה, בקרו במשרדים שלה, בידקו ספרים שהיא הוציאה, עם אילו עורכים ומעצבים עבדו? מה חושבים סופרים אחרים על אותה הוצאה? רק כך תוכלו להתרשם ממנה ולבנות יחד תהליך עבודה נכון. את זה לא עושים במייל, וגם לא בשיחת טלפון.

אבל קיבלתי הצעה זולה משמעותית מהוצאות אחרות.

עולם ההוצאה לאור בנוי מנותני שירותים, ישנם נותני שירותים איכותיים יותר, וישנם פחות. ככל שנותן השירות איכותי יותר, התמחור שלו יהיה בהתאם.
קחו בחשבון שהפתרון הזול יותר, בעיקר עם הפער מהותי, בא כנראה על חשבון האיכות. המלצה שלי: אם עבדתם על הספר שלכם כל כך קשה, תדאגו שהוא יצא לאור כמו שצריך, עם עריכה ספרותית ולשונית טובה, מעצבים טובים, ושיווק נכון.

גיוס המונים – לא לכל אחד.

גיוס המונים הוא לא פתרון קסם למימון הוצאת הספר. מדובר בעבודה קשה, אינטנסיבית, יומיומית, עם פניות יזומות למכרים. אם מוכרים לך בהוצאה שהתהליך קל ושהם יכולים לעשות בשבילכם את העבודה, מדובר בחוסר הוגנות במקרה הטוב. גיוס המונים לא מתאים לכל אחד. ואף אחד לא יעשה את העבודה בשבילכם. קחו זאת בחשבון ושימו לב מה מבטיחים לכם.

הפצה לחנויות – רגע. חושבים.

ראשית כל בתקופת הקורונה כמעט אין חנויות ספרים פיזיות. גם כשהן יחזרו חשוב להבין שספר מקבל זמן מדף של שבועות בודדים בהם עליו להוכיח את עצמו. לסופר אנונימי שרק פרסם את ספרו הראשון, זה די בלתי אפשרי להצליח מיד בחנויות.
אחד הפתרונות יכול להיות הוצאה של מהדורה מצומצמת, שיווק הספר בחנויות ספרים אינטרנטיות, מכירות למעגלים הקרובים, סקירות ברשת, ביקורות טובות, ורק לאחר מכן, הפצה לצומת ספרים וסטימצקי.
יש יותר מידי מקרים של סופרים שנתקעו עם מאות עותקים בבית אחרי שהספרים חזרו מהחנויות. לא אקולוגי, לא כלכלי, ומאוד מתסכל.

אם כבר הפצה – רק עם מפיץ גדול ומוכר:

הפצה מקצועית עולה כסף. זה מקצוע. וודאו שאם החלטתם להפיץ את הספר בחנויות, ההוצאה עושה זאת עם מפיץ חיצוני ותיק מוכר וגדול כמו: ליאור שרף או דיאלוג. להם יש מחסנים, תקשורת טובה עם הרשתות ויכולת להגיע למאות סניפים ברחבי הארץ. ההוצאה לבדה ככל הנראה לא תוכל להפיץ את הספר שלכם בכל הסניפים בצורה טובה.

מי איש הקשר שלכם בהוצאה אחרי שהספר יוצא?

איך תוודאו שההוצאה לא “תעלם” לכם יום אחרי הוצאת הספר? ביום שאחרי שיווק הספר רק מתחיל; צריך ללוות את קצב המכירות, לוודא שהספרים הגיעו לכל החנויות, האינטרנטיות והפיזיות, לשלוח את הספר למבקרים וסוקרים, לחשוב על רעיונות לקידום ברשתות החברתיות. שאלו את ההוצאה מי ילווה אתכם בתהליך? יש הוצאות ששמות בתפקיד הזה איש שיווק, אולי סופר בעצמו, שכבר צעד בדרך שלכם והצליח במכירות הספר שלו. קחו בחשבון שזהו ערך מוסף חשוב שישפיע ישירות על הקמפיין השיווקי של הספר שלכם.

הייתם קונים רכב בלי לבדוק אותו? אז למה סופרים “קונים” הוצאת ספרים על עיוור?!

זהו הסעיף החשוב ביותר כדי למנוע מפחי נפש. בחרתם הוצאה? כנסו לאתר שלה ובדקו אילו ספרים היא מוציאה, האם יש שם שמות מוכרים? רבי מכר? אל תתעצלו – צרו קשר עם 2-3 סופרים שהוציאו ספר בהוצאה, שאלו אותם על החוויה. בדקו אם הם בעצמם ממליצים על ההוצאה. לא תאמינו כמה סופרים חוזרים אלי ומספרים כמה הם מתחרטים שלא השקיעו עוד יום יומיים במחקר פשוט, שיכול היה לחסוך להם את ההתלבטות, ולעזור להם לקבל את ההחלטה הנכונה.

לעוד מידע על בחירה של הוצאת ספרים בקרו בבלוג “לשבור את המגירה” ובמיוחד ברשימה של הוצאות ספרים מומלצות, שם תמצאו סקירה המעודכנת אחת לחודש של ההוצאות הטובות בישראל.

אם אחרי המאמר הזה עדיין יש לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלי: Ofiroz2010@gmail.com

בהצלחה!

אופיר עוז, סופר ובלוגר.

בחירה של הוצאת ספרים

כל הזכויות שמורות לאופיר עוז 2020©

תנאי שימוש

מדיניות פרטיות